субота, 17. децембар 2011.

RUSKA ILI SALATA OLIVIER

Kako priča kaže salata Olivier ili Ruska salata kako je mi zovemo, nastala je još davne 1860. godine u restoranu Ermitaž u Moskvi, kao kreacija francuskog šefa Olivier-a. Originalna verzija je pretrpela brojne izmene, ali su današnji ruski i naši recepti jako slični, ako ne i isti. Ruska Nova godina se ne može zamisliti bez ove salate, tako da mi nismo jedini na čijim se trpezama ona nalazi na prelazu iz stare u novu godinu.




Probala sam razne Ruske salate i uglavnom se pređem i prvo posegnem za njom kad sam negde prvi put u gostima. Retke su one koje su mi se dopale. Svaka kuća ima svoju varijaciju na temu i od nje se teško odstupa. Ruska salata se ne pravi od zamrznute mešavine povrća, tj. za pravu Rusku nema prečica. Probala sam i neke verzije u kojima mi se činilo da je domaćica očistila frižider i sve strpala u majonez, pa još i pridodala kilogram krompira da poveća masu. Zato se u poslednje vreme držim svog recepta, a u gostima jedem samo salate za koje znam da su dobre.

Za dobru Rusku salatu  su vam potrebne kvalitetne namirnice, volja i vreme da sve sitno iseckate, i to uniformno sitno. Krompir i šargarepa ne smeju biti prekuvani, da se seckanjem ne drobe, već da se lepe male kockice mogu iseći. Nekad skuvam i 2-3 krompira različite sorte pa procenim koji je najbolji za sečenje, jer se i sa krompirom više ne zna kakav će ispasti. Šunka mora biti kvalitetna i nikakvi parizeri ovde ne dolaze u obzir. Krastavčići, ako je moguće kornišoni, čvrsti, nikako vodnjikavi i mekani. Majonez, to je već stvar ukusa - neko voli domaći, a  neko voli kupovni. Limunov sok je neizostavan. Kada je gotova i kada je posolite treba da je slanija nego što treba. Krompir će upiti deo limunovog soka i soli, tako da će za 12 časova biti taman. Nemojte čekati Novu godinu da je napravite.

Ako volite kremaste salate možete pogledati i recept za Mimozu, salatu od piletine, kikirikija i susama, krem salatu od piletine, šampinjona i pirinča sa šmekom, Ivinu salatu i salatu od crvenih pečenih paprika i fete u čaši.




RUSKA SALATA

1 veliki krompir oko 350g
2  veće šargarepe oko 200g
2 tvrdo kuvana jaja
500g belog mesa
250g Praške šunke
350 kiselih krastavčića, kornišona  (neto)
kuvani grašak - ako volite
oko 900ml majoneza
so, senf  i limunov sok po želji
100g praške šunke za dekoraciju


Skuvajte celu oljuštenu šargarepu i belo meso. Zasebno skuvajte krompir u ljusci, izvadite ga iz vode i ostavite ga da se ohladi. Oljuštite krompir i iseckajte ga na kockice veličine oko 3x3mm, kao i šargarepu i belo meso. Spojite sve sa jajima, šunkom, kornišonima koje ste takođe iseckali na kockice. Dodajte majonez onoliko koliko je potrebno da se sve poveže, senf, limunov sok i so. Ako volite možete dodati i kuvani grašak.

Ružice od šunke - tanke šnite Praške šunke isecite na nekoliko dugačkih traka širine oko 15mm. Početak umotajte u rolnicu da glumi pupoljak, pa onda okrećite traku oko svoje ose i prtiskajte je uz pupoljak nakon svake rotacije. Ako planirate da ih koristite kasnije, onda ih možete nanizati na štapić za ražnjić ili na čačkalice. Slika pravljenja ružice se nalazi u ovom postu.



SALAD OLIVIER OR RUSSIAN SALAD


Russian salad as it is known in Serbia is one of the most popular, well known and loved salads that can be found in almost every Serbian home during the New Years's celebration, birthdays, parties and all sorts of gatherings. The name Olivier was changed her since the recipe came from Russia, but it is also known as Russian salad world over. A beautiful creamy salad with a mayonnaise base, filled with cubed potatoes, pickles, ham, chicken breast, and carrots with a touch of lemon juice. Sometimes the peas are added, but that depends on your own taste.

Olivier was a french chef that came up with the recipe, all the way back in 1860 in the well known restaurant Hermitage in Moscow. The salad as we know it is not the original recipe, but it became a national brand, at least it is a Russian brand in Serbia. 

1 potato around 350g
2  large carrots around 200g
2 hard boiled eggs
500g chicken breast
250g ham
350 pickles - net weight
around 900ml mayonnaise
mustard
lemon juice
salt
100g of ham slices for decoration


Boil the chicken breast as whole and carrots. Cook the potato in skin. Let cool and then dice into fine cubes around 3x3mm. Add to the diced hard boiled eggs, diced ham and diced pickles. Add in the mayo enough so that everything comes together, mustard, lemon juice and salt to your taste. It should be salty since the potatoes will absorb the salt and lemon juice, so in the next 12 hours of sitting in the fridge it will be just right. If you like you can add in cooked peas. The instructions for making the ham roses in picture can be found here.



33 коментара:

  1. Ruska salata je zaiista kraljica, svi je volu.Meni su ove tvoje ružice extra!!!Bas savrsena dekoracija z aslano!

    ОдговориИзбриши
  2. Neprevaziđena :) Mada, retko koja mi se svidi jer ljudi imaju neke čudne navike u njenom pripremanju. A baš ovakvu volim kao što je na slici - uliva poverenje a to je najbitnije :

    ОдговориИзбриши
  3. Aha! Ružice opet na delu :) Mnogo su slatke :) I cela salata ti je lepa.

    Ruska salata, nema ko je ne voli, bar ja još ne znam takve :) Čim je neko jelo/salata tako populatno normalno je da ima milion varijacija.

    Recimo ja ne stavljam belo meso. Uglavnom ranije pravila sa istim odnosom krompir-šargarepa a graška nešto manje, a krastavčića još manje. Da bih posle shvatila da volim sa manje krompira, a graška slobodno može i više, a krastavčića nikad nije previše :)) Krompir tu hoće najviše da zezne stvar, jer je najbezukusniji, oduzima druge ukuse pa traži ekstra majonez i kiselinu.... Sad poslednju rusku kad sam pravila nedavno, nabola sam neki krompir sačuvaj bože, raspada se kako ga pogledaš, ubrašnjavio mi celu rusku.

    Inače ne volim seckanje na mnogo sitne kockice, onda ume sve da se smulja. I krompir obavezno dodajem poslednji, kad sam sve drugo već sipala i promešala, onda na kraju dodam krompir i promešam što nežnije :) Grašak je, po meni, neko merilo veličine, kockice ostalog povrća trba da budu takve, kao kockasto zrno graška :)) ili mrvicu veće, bar ja tako volim.

    U prodavnici kad tražim da mi iseku šunku "kao za Rusku" uvek se ubeđujem s njima da to ne znači 2 mm debljine, tj. kažem im slobodno da odvrnu na 5-6 mm, a onda dobijem još tri šnita prelazne debljine, jer ovi pomeraju za 1 mm svaki put pa me pitaju je l' dobro. "Nije dobro, hoću deblje!", ne znam što mi ne veruju iz prve :)

    Kad smo kod šunke, ona zaista ume da bude problem, jer kod nas zaista 99% proizvoda sa imenom ŠUNKA (ova ili ona) imaju neki šmek na bljak u pozadini. Ne umem to da opišem, i po mirisu i po ukusu imaju nešto što ne pripada MESU. Sećam se nekadašnje Carnex šunke, kad i nije bilo drugih, to je ukus koji je meni ostao reper za ukus šunke. Pošto ni ona više nema taj ukus, ja sam jednostavno prestala da kupujem šunku. Onda me Dade prosvetlio i savetovao da probam Yuhor šunku. I stvarno, ona NEMA to nešto što mi smeta kod svih ostalih, mislim bar se u ukusu i mirisu ne oseća (a sigurno je nafilovana čudima kao i druge).

    Pozdrav Jelena!

    ОдговориИзбриши
  4. Dobra, stara ruskica, bez koje nijedno tradicionalnije slavlje nije slavlje!
    Kao i Maja, ja ne stavljam belo meso, a stavljam grašak, krompira nešto manje, jer mi je on samo eto onako, tek da ga ima. Koleginica mi je pre par godina prodala štos, pa u rusku stavljam kiselu jabuku (!). Ispočetka sam se gnušala, ali kada sam probala, više nikada nisam napravila rusku bez nje. Ona ubije masnoću i jačinu majoneza i da salati neku posebnu svežinu. Naravno, ne treba preterivati u veličini/količini jabuke, da ne preovlada ukus voćne salate :-)
    Ova tvoja izgleda baš svečarski, ružice me ostavljaju bez teksta, da mi dođe da odmah idem u radnju po Prašku šunku, pa da motam.

    ОдговориИзбриши
  5. Sto se Ruske tice ja nisam mnogo izbirljiva i retko gde mi se nije svidela (ne volim kada osetim domaci majonez ni kada Ruska bude previse suva). Naravno kada je ja prvim onda je 100% po mom ukusu. Ja volim onu Frikomovu mesavinu za rusku, s'tim sto ja dodatno iseckam jos malo krompir i sargarepu, njihovo mi je ipak malo preveliko. Dodam Prasku(curecu),krastavcice i najbitnija su mi jaja. Ne znam zasto ali ja volim da ih stavim dosta. Za jednu kesicu Frikomove mesavine meni ode oko 8 jaja...i naravno uvek Tomy Majonez, taj ukus mi je nezamenljiv.
    Prelepa dekoracija i super ideja. Hvala! :)

    ОдговориИзбриши
  6. Baš volim ovakve ukusne salatice! Ova izgleda savršena i dekoracijom a vjerujem i okusom!
    Ugodan vikend i lijep pozdrav!:)

    ОдговориИзбриши
  7. VERA
    Hvala! Razmišljala sam da li da objavim ovaj post pošto se svi drže svojih proverenih recepata za rusku, ali ima gistiju koji svrate na blog iz inostranstva, pa neka se zna kako mi uživamo. Zaista je neprevaziđena i lepo si rekla kraljica salata.

    MILAJEDAGA
    Ne samo da su navike čudna već su i sstojci čudni, a sve s elepo zakamuflira u majonezu.

    MAJO
    Ima ljudi koji ne vole majonez, ne vole ni rusku. Meni piletina prija i nju uopšte ne osetim a ublaži celu stvar. Grašak volim, ali ima onih koji ga ne vole pa stavljam samo u deo salate. Za šunku si apsolutno u pravu. Skoro sam kupila ili Carnex ili Yuhor ne sećam se i opet je imala ukus stišnjene šunke. Moram ponovo da probam. meni sva Praška ima ukus stišnjene.
    Mi volimo kad su komadi jako sitni, ali čvrsti i neprekuvani. Kao što sam rekla ako imam skuvam jedan beli, jedan crveni krompir i too na dva mesta pa vidim koji mi se ne raspadne, tako da uvek dobijem savršene kockice neraspadnutog krompira.

    OPSANA
    Jabuku kiselu rendam u jednoj drugoj salati i verujem da je fina. U rusku ne mogu, jer bi se drugi bunili, ali sam uvek za takve kombinacije. Znam ljude koji rendaju jabuku u podvarak i kažu da je to fenomenalno, da sve ublaži.

    NASTASJA
    Ja sam izbirljiva, ali uvek je probam. Tomy je neprevaziđen.

    ZONDRA
    Hvala! ja bi jednu vašu hladnu salatu od hobotnice i liganja onako svežih iz mora.

    ОдговориИзбриши
  8. Baš tobra rasprava o ruskoj ili francuskoj salati. Znam da je moja baka posebno kiselila krastave i na flašici je pisalo "Ne diraj, za rusku". To je značilo da ne bi nekom palo napamet otvoriti nešto što je ona specijalno namjenila za to. Kako nije bilo nekad frizera, grašak se isto spremao u flašice baš za tu namjenu, a ako je koju godinu grašak izostao, radilo se sa nekim sitnim grahom. To uopće nije bilo loše, stavilo ga se ne previše i bilo nam je ukusno. Dakle, za Božić se radila francuska, a za Uskrs ruska, kao ono šunka u uskrsno vrijeme i to, a i stoga što je od kolinja koje je bilo u novembru, pa do Uskrsa šunka dozrela za kuhanje. I to je to, nije se pravila ta salata više do ta dva termina godišnje. Možeš si mislit kavo je to bilo iščekivanje blagdanskog stola.
    Ružice su predivne.

    ОдговориИзбриши
  9. kod mene se obično pravi francuska, mislim da rusku nisam ni probala!! morat ću nešto poduzeti!

    ОдговориИзбриши
  10. Obožavam ove salate, ali naravno mm ih ne može smisliti. Već dugo ih nisam pravila, radi sebe se to ne isplati. I ovdje se pravi samo Francuska salata: mrkva, grašak, krastavčići, vrlo rijetko jaja i sve to izmiješano sa majonezom. I što je zanimljivo, služi se uz pečeni odojak:)
    Moja mama je redovno pravila Rusku salatu i svi smo u tome učestvovali i uživali. Često bismo umjesto krumpira stavaljali jabuku koja je bila pravo osvježenje, naravno bila bi tu i kuhana piletina, šunka, često i nekog tvrđeg sira jednako isječenog na kockice i sve ostalo!

    ОдговориИзбриши
  11. Dekoracija na tvojoj salati je krasna.
    Ja se spremam u pripremu takodje.
    Majonez upravo napravljen...Jos samo da skuvam povrce. Ja je volim sa puno krastavcica i presovanim bijelim pilecim mesom.

    ОдговориИзбриши
  12. Oh, da čuvena ruska. I stvarno svako je pravi po svom i svako žučno brani svoju verziju kao najbolju....
    Belo meso ne volim u ruskoj, sve mi nekako ubrlja, stvori se kaša od njega. A jaja ne stavljam nekako mi ih je majonez prepun sam po sebi. Šunkarica je najbitnija. Ako je dobra i ako je ima u dovoljnoj količini daju neku posebnu svežinu celoj salati..

    Ružice su mi preslatke i baš si lepo to sve servirala :)

    ОдговориИзбриши
  13. Nisam ljubitelj ruske, mislim da ima i kvalitetnijih salata....dekoracija FANTASTICNA, svaka cast!!!!!

    ОдговориИзбриши
  14. Inače nisam ljubitelj ruske salate, al ovdje moram pohvalit dekoraciju i fotografije. Jako lijepo složeno.

    ОдговориИзбриши
  15. Krasna ti je salata. Ove godine namjeravam primjeniti ovu tvoju dekoraciju šunkice u obliku ružica :) Ova me salata podsjeća na tzv francusku koja se kod nas radi uvijek za novu godinu. I moja mama za tu salatu nikad ne kupuje smrznuto sjeckano povrće nego se sve kuha i sjecka. Ja zapravo volim sjeckati povrće, nekako me to opušta :)

    ОдговориИзбриши
  16. I mi ju jako volimo i skoro uvek je na trpezi za Novu godinu. Ali, nikad ne stavljamo belo meso i uvek uz majonez stavljamo i kiselu pavlkau. Nama je tako lepse. Gde god jedem salatu samo sa majonezom, odmah to primetim i manje mi se dopada...

    ОдговориИзбриши
  17. Mogu spremiti 20 vrsta jela,salata,predjela i čega sve ne,a moj dragi bi me pitao:"A ruska?"Grrr...
    Mada volim je i ja,ali mrzim to seckanje,jer i ja volim da je sitno.Kako bih sad smazala činiju-dve :)

    ОдговориИзбриши
  18. Izgled adivno, iako je ja ne volim jesti..ali moj dragi bi cijelu zdjelu pojeo sam :)))

    ОдговориИзбриши
  19. DUNJA
    Ima čari u tome da se neke stvari prave samo za specijalne prilike. Sećam se da je mama pravila isključivo za Novu godinu i kad su velika slavlja. Kad nešto čovek može da jede svaki dan nije mu više interesantno. Grašak u teglici, e to je genijalno. Ne znam da li su sušili grašak, jer i to može. Volela bi da vidim današnje domaćice bez frižidera mesec dana, e to bi bio haos!

    TAMARA
    Ako je nisi probala onda to moraš uraditi prvom prilikom.

    SNJEŽO
    Ovde Ruska dominira, iako se i Francuska pravi. Evo vidim da i opasna dodaje jabuku u salatu. Ja je praivim klasično ali jabuku dodaje u jednu drugu salatu i odlična je.

    JASNA
    Kao što je Maja rekla krastavčića nikad dosta. Ovde ide skoro cela tegla oko tri četvrtine tegle a može i još i nikad ne smeta. Ja volim piletinu ali kad se dobro ohladi onda se mogu kockice malene seći. Ona ublaži majonez i ne oseti se. Bez nje mi je mnogo jaka.

    SANJA
    Hvala! Ružice sam jop u srednjoj školi pravila od satenskih traka kada sam bila zaluđena sa pravljenjem kutija za nakit od satena, pa mi i sada idu od ruke. Kao što rekoh belo meso mora dobro da se ohladi pa zaista sečeš kockice koje se ne raspadaju, ali to je pitanje ukusa. Šunka, jeste problem. Već sam napisama da odavno skoro da nema Praške šunke, sve su same šunkarice i stišnjene šunke koje prodaju kao Praške, Sećam se mirisa Praške iz C marketa još kad smo mali bili. Nije bilo nekog izbora, ali mogao si da kupiš deset puta kvalitetnije proizvode. Tad se i Pirotski kačkavalj prodavao, a sad je misaona imenica. Moraš u Pirot po kačkavalj.

    SNEŽANA
    Ma naravno da ima i to ti je samo pitanje ukusa. Mi smo nekako vezani emotivno za ovu salatu pa nije zima bez Tuske salate.

    RECEPT-KOLAČI
    Uzmi trakicu od satena i vežbaj ružice. Sa satenom ti treba igla i konac pa kako motaš moraš da pričvrstiš, a kod praške šunke ne moraš još možeš i da ih pojedeš.

    TAMARA
    Ja ne spadam u one koje seckaanje opušta pa gledam da takve stvari dam drugima da rade ako ih ima u okruženju. Ja volim tri stvari uporedo da pravim i tad se osećam najbolje. Ja sam ovaj post više pisala za strane posetioce bloga jer znam da svako ima svoju verziju i niko ne odstupa od nje. Francusku nisam pravila do sad. Eto moraću i nju da napravim.

    MIKI
    Voki Kostić je imao jednuemisiju gde je pričao o obavezno dodavanju kašike kisele pavlake u Rusku salatu. Ja sam sad htela da dodam i dopišem, ali su mi rekli da ne diram klasik. Šta da se radi.

    IRENA
    Baš sam se nasmejala, i moj isto kaže. Ona je kraljica salata.

    JUST CAKE GIRL
    Ja je mogu kašikom velikom jesti iz činije ali se doziram tako što je mažem na hleb. Manje se pojede.

    ОдговориИзбриши
  20. Predobra ruska salata! Nisam znala da se zove još i salata Oliver, ali kada sam pročitala tvoju priču, postalo je nekako logično :) Kod nas se jede Francuska salata, ali valjda to varira od obitelj do obitelji, od grada do grada. Kako je tko naviknuo, kako tko voli. Ja osobno volim rusku salatu :)
    Jelena, dekoracija je za 10!

    ОдговориИзбриши
  21. Jelena, I'm not a huge fan of ruska salata, but these photos make me want to eat some, and I absolutely LOVE your ham roses...

    ОдговориИзбриши
  22. MAJO
    Meni je nekako logično da u toplijim krajevima jedete Francusku salatu više nego Rusku. Ove su divne a o kalorijama nećemo diskutovati,

    BIBI
    Thank you! Now, to the market to buy some ham and make some roses! :))

    ОдговориИзбриши
  23. Vidim po sastojcima i izgledu da je to prava svečana salata. Sigurno će dodatno ukrasiti svačiji blagdanski stol!

    ОдговориИзбриши
  24. Genijalno izgleda. Jedva čekam da je mama napravi za Novu godinu. Jela sam ih puno i svugdje ali mamina mi je i dalje najbolja.

    ОдговориИзбриши
  25. Obožavamo i rusku i francusku salatu i već sada se brusimo za Novu godinu.
    Dekoracija ti je prekrasna!

    ОдговориИзбриши
  26. Mi smo bas danas konstatovali da cemo ipak i za ovu Novu godinu praviti rusku salatu. Mislim, kako zamisliti jutro posle, uz Becki koncert, bez Ruske. Ja dodajem senf, ali svi ostali sastojci su isti kao tvoji... da, stavljam manje majoneza zato mi vizuelno izgleda drugacije nego tvoja. Nista ne merim sve je u "osecaju"...

    ОдговориИзбриши
  27. Prije nekih 6 ili 7 godina gledala sam Vjekoslava Kramera na OBN televiziji i on je stavljao kavijar u rusku salatu i tvrdi da je to prava ruska stvar. Ne skećam se dobro svih sastojaka, ali je to nešto skroz srugačije od ong na šta smo navikli i još neke neprivlačne nedefinisane boje.
    Ja volim ovu salatu (tvoju, ne Kramerovu), ali je ne pravim, tokom većih praznika, uglavnom smo kod muževljevih, pa kod mojih i tamo se najedem svega i još mi spreme za ponjeti.

    ОдговориИзбриши
  28. VELA
    Apsolutno si u pravu što se tiče originalnog recepte. U njega idu kavijar, teleći jezik, kapari, salata, repovi škampa, dimljena pačetina...Mislim da se to danas ljudima ne bi dopalo.

    IVANA
    Ma kako Nova godina može proći bez Ruske. To je nezamislivo, naročito u dalekom svetu. Amerikanci imaju svoju potato salad a mi Rusku.

    TAMARA
    Hvala!

    PETRA
    Svi smo mi navikli na naše recepte i tako treba da ostane, a mamino je uvek najbolje!

    JUBISTACHA
    Praznični ili rođendanski sto, tako je svejedno, ali je bitno da je svi vole.

    ОдговориИзбриши
  29. u mom kraju ruska salata nije previše popularna pa je sama nisam niti radila, hvala na ovih nekoliko natuknica trebat će mi ako se odlučim da je jednom isprobam
    dekoracija ti je stvarno prekrasna

    ОдговориИзбриши
  30. Stvarno si kraljica salata, draga Jelena! Ova ruska salata je tako odlično prezentirana, ružice su prekrasne!! Moram priznati da je odavno nisam jela, pravila ju je baka, pa tetke, mama nikad nije, tako da bi ju imala priliku pojesti samo kad bi išla negdje u goste. Sama je nikad nisam pravila, baš bi je mogla probati napraviti :)

    ОдговориИзбриши
  31. E Jele :), apsolutno te razumijem. U stanju sam doživjeti kao osobnu uvredu kad zagrizem u rusku salatu, a ono francuska.;)Šalim se, ali savršeno znam o čemu pričaš. Moja verzija je ista poput tvoje, uvijek radim rusku, a ne francusku, jer ruska sadži meso, samo što ja ne stavljam bijelo meso, nego samo šunku, a stavim i koju kockicu kuhanog celera, jer da malo svježine i majonezu miješam s mileramom.
    Grozim se francusko-ruskih salata od gotovoih smjesa. Znam da je tlaka rezuckati sve, ali mrkva, krumpir i grašak, moraju biti kuhani u komadu i onda narezuckani, a ne skašani, da bi raditi tu salatu uopće imalo smisla.
    Ovako kako si je dekorirala s ovim ružicama šunke, dođe mi da poližem ekran! :)

    ОдговориИзбриши
  32. Анониман22. мај 2012. 03:20

    Klsicna kao sto je moja majka pravila treba da sadrzi sve ove sastojke:
    Krompir
    Sargarepa
    sunka (vrlo kvalitetna prava praska)
    pilece meso belo
    krastavcici
    grasak
    majonez
    so
    biber
    jaja kuvana (samo belanca)
    limunov sok
    senf
    Eto to je to malo mozda komplikovanije i skuplje ali svi je posle samo hvale i kazu sa nisu jeli ukusniju u zivotu
    Pozdrav
    Pera

    ОдговориИзбриши
  33. Pero, nema dobre Ruske bez kvalitetnih sastojaka. Koliko vidim sastojci su isti kao i u mojoj, osim žumanca. Praška šunka kvalitetna se teško nađe, tj. jer su sad sve to samo stišnjene šunke koje se prodaju kao Praške šunke, ali u Merkatoru ima izbora. Jela sam razne, ali meni je ova najlepša. Uvek se u gostima uhvatim za Rusku i razočaram se.

    ОдговориИзбриши