уторак, 8. јануар 2013.

VASILICA

Srpska pravoslavna crkva  1. januara po Julijanskom (14. januara po Gregorijanskom kalendaru) proslavlja  tri velika praznika: spomen na Svetog Vasilija Velikog, Mali Božić  i srpsku Novu Godinu. Na taj dan mesi se obredni hleb - Vasilica.




Postoje različiti recepti za Vasilicu i najčešće su lokalnog karaktera. Ovaj recept je u osnovi recept za Božićnu Česnicu (lisnata pogača koju premazujem mašću) samo što Vasilicu punim sirom, da nam godina bude bogata i premazujem medom, da nam godina bude slatka i vesela. U nju se ne stavlja parica.




VASILICA
(okrugla limeni pleh prečnika oko 26cm)

20g svežeg kvasca
50ml tople vode
1 ravna kašičica šećera
oko 500g brašna i još 200 - 300g za posipanje i dalji rad
1/2 - 1 kašičica soli (zavisi od slanoće masti i sira)
250ml tople vode
svinjska masti, sobne temperature (oko 300-400g)
250g mrvljenog belog sira (zlatiborski, zlatarski, feta...)
1 kašičica meda i 1 kašika vruće vode


Stavite kvasac da nadođe sa šećerom u 50ml tople vode. U 250g brašna, dodajte so, nadošli kvasac, 250ml tople vode, postepeno dodajte ostatak brašna (oko 250g), i mesite dok ne dobijete lepo i elastično testo koje se ne lepi za ruke. Ostaviti testo na toplom da se duplira.

Premesite testo. Rastanjite ga na brašnom posutoj podlozi u oblik pravougaonika  što tanje možete, veličine oko 40x45cm. Premažite mašću, štedeći rubove. Preklopite desnu trećinu preko srednjeg dela, pa levu preko toga. Okrenite testo za 90 stepeni i ponovite postupak, desna trećina preko sredine, pa leva preko toga. Odmah, bez čekanja da se odmori, pritisnute ga na nekoliko mesta oklagijom (radi lakšeg tanjenja i istiskivanja vazduha) i ponovo ga rastanjite ponavljajući postupak mazanja i preklapanja još 1-2 puta. Ukupno se premazuje 2-3 puta. Mast će probiti kroz klobuke testa i tako treba da bude - to joj daje rustičan izgled. Mesta gde vam mast probije, da vam se oklagija ne bi lepila, pospite brašnom. Ako se zalepi za radnu površinu samo podvucite ruku lagano ispod i to mesto pospite brašnom. Već nakon prvog premazivanja ona postaje neuredna i to je ono što joj daje lepotu. Testo liči na jednu izuzetno neurednu masu. Ako je radite pod konac ona će ličiti na običnu lisnatu pogaču.

Posle trećeg mazanja i preklapanja rastanjite je koliko možete (ovde vam već treba malo snage) i ne mažite mašću već pospite komadiće sira po sredini testa. Ako želite okruglu Vasilicu onda polako preklapajte testo preko centra i preko svakog novog preklopa pospite malo sira. Poslednji preklop neka zatvori celu površinu. Ako je manja od 20cm, malo je spljoštite rukama. Podvucite dlanove pod Vasilicu, okrenute je i spustite u namašćen okrugli pleh dimenzija oko 26cm u prečniku. Treba da je malo manja od veličine pleha.  Ostavite Vasilicu da se odmara oko 30 minuta.

Ako želite kockastu varijantu onda pospite sir po sredini, i preklapajte kao kad ste je razvijali, a pre svakog preklopa površinu ispod pospite mrvljenim sirom.

Pre stavljanja u rernu spustite par kašičica masti preko nje. Pecite na žici  ispod sredine rerne na 200-220 stepeni oko 40 minuta, smanjite na 160 i pecite još oko 20 minuta. Vrelu premažite medom koji ste rastvorili sa malo vrele vode vode. Nemojte preterivati sa medom, kontrast slatkog i slanog  će biti prevelik.

Ako želite veću Vasilicu povećajte količinu vode sa 250 na 350ml i količinu kvasca sa 20 na 30g, pa će to samim tim vući i više brašna.

ps        Na slici se vide samo 2 premazivanja mašću i finalno posipanje sirom i preklapanje





VASILICA


Vasilica is a Serbian Orthodox bread that is traditionally made on the 14-th of January when the New Year begins according to the Julian calendar. On that day we celebrate the beginning of the New Year and  St.Vasilije. The recipe varies thoroughout the country and is a family honoured tradition.

20g of fresh yeast (10g dry active yeast)
50ml warm water
1 even teaspoon of sugar
around 500g flour and around 200- 300g for dusting
1 teaspoon of salt
250ml warm water
pork lard, room temperature
250g crumbled feta 
1 teaspoon of honey and 1 tablespoon of hot water

Roughly crumble the fresh yeast in 50ml of warm water and add in the sugar. Let bubble up for around 20 or so minutes. Place around 250g of flour with salt in a pan. Add in the bubbled up yeast, 250ml of warm water and stir. Add in in batches while kneading the rest of the flour and knead until you get a nice and elastic dough that does not stick to your fingers. If you do not have fresh yeast, just place half of the flour in a pan. Add in the the 50ml plus 250ml of warm water, sugar and the yeast and stir. Leave for 20 minutes. Then add in the salt and additionaly the rest of the flour and knead.

Leave the dough to rest for app. 60 minutes in a warm place. Place it on a well floured surface. Roll out as much as you can into a rectangle. Spread a thin amount of lard onto the whole surface spearing the edges. Fold the right and the left parts towards the center where they meet. Turn the dough for 90 degrees. Fold the right third over the middle portion and then the left third over. Roll out again into a rectangle and spread the lard, and fold 2 more times. The lard will pop out through the dough bubbles and that is how it is supposed to be. Just generously flour the lard thea has spilled over over and underneath the dough and continue. The more it becomes messy the crispier and better it will be. The work surface should be very messy as you see in the picture. When done for the third time just roll it out as much as you can and place the some crumbled up feta in the center. Fold over a part of the dough over the cheese. Now, place some more cheese over that dough, and fold...Flip over the whole bread and place in a round thin aluminume pan 26cm in diameter. It should be around 20cm or so in diameter. Let it rest for 30 minutes. Spread a tablespoon of lard  over the top before baking. 

Bake at 220 degrees Celsius (no fan) for app. 40 minutes. Turn down the heat to 160 and bake for 20 or so minutes. Take it out of the oven and while still hot glaze with honey that you have dissolved in a tablespoon of water on top. Return too the oven for a minute or two.


45 коментара:

  1. Moj kraj nema ovaj običaj, ali je meni uvek drago kada vidim kako je to kod drugih. Moraću da je isprobam, prelepo izgleda.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Gago, ako ti nisi iskopala recept za Vasilicu u tvom kraju onda je stvarno nema. Baš sam se ponadala da uporedimo recepte, jer je i Lana ima isto Vasilicu premazanu medom, ali bez masti. Ona je premazuje margarinom.
      http://www.coolinarika.com/recept/vasilice/

      Избриши
  2. obožavam ovakve tradicionalne recepte a ovu pogaču nisam nikada probala, znam da bi mi se svidjela :)

    ОдговориИзбриши
  3. prelepo izgleda...kod nas se umesto obicne masti,premazuje mocom od svinjskog pecenja...

    ОдговориИзбриши
  4. Merry Christmas! All the best! The bread is brilliant!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Thank you Iglika and a Merry Christmas to you. You also have fantastic bread recipes from your country.

      Избриши
  5. A ako ne mogu da nađwm mast? Moze li nesto umesto?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Puter ili margarin sobne temperature mogu zameniti mast, ili da ih samo rendaš na krupno dok su hladni preko testa.

      Избриши
  6. ovakva verzija sa sirom je prekrasna, jako fino i hvala na receptu :)

    ОдговориИзбриши
  7. Moram priznati da nikada nisam čula za Vasilicu, ali znam da bi je rado jela. Sa sirom i ovako pripremljena, ne može da ne bude odlična.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tanja, nisam ni ja čula dok se nisam udala a onda sam usvojila recept suprugove familije. Lana ima jedan recept za Vasilicu koja je isto lisnata i premazuje se medom, ali nema sira.

      Избриши
  8. I can imagine how delicious this bread must be, fresh out of the oven. And the smell must be incredible!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Thank you John. It is made once a year so it it quite special. Your site is just lovely.

      Избриши
  9. Divno izgleda, a i nešto sam opet naučila:) Jedino me muči mast, nju nikako ne podnosim:)

    ОдговориИзбриши
  10. Slike postupka su vrhunske kao i sve sto radis. Sve naj u 2013!!!

    ОдговориИзбриши
  11. Odlično izgleda, imate super tradicijskih recepata.

    ОдговориИзбриши
  12. Kod nas na Kordunu se za tzv Mali Bozic pravi pogaca slicna cesnici (a cesnica je obicna pogaca, nije kao tvoja sa mascu) a u sredinu se zabode klip kukuruza. Stvarno se ne secam znacenja i jedva cekam da odem opet kod bake da ju svasta nesto ispitam.
    Ali tvoja Vasilica je sigurno ukusnija od obicne pogace...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Osim kod Lane nisam naišla na drugi recept za Vasilicu (blog scena) pa mi je super da ovako razmenimo znanje. Taj klip kukuruza sigurno ima značenje rodne godine.

      Избриши
  13. Vasilica mi se jako sviđa, punjena sirom , premazana medom, osim odličnog izgleda garantira i super okus ! Lijepi su svi običaju i meni je posebno lijepa njihova raznolikost.

    ОдговориИзбриши
  14. Sjajan recept. Nego, kako staviš slike jedne pored drugih? Na blogu? Ili pre nego ih staviš na blog?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Milane, to radim u Paint-u po principy copy-paste. Otvorim novi dokument npr. 1200x1600px (podeđavaš properties), onda copy-paste, pa resize. Posle u Office Menager-u crop-ujem na 3x4 i resize na 600x800px (meni tako odgovara zbog širine bloga) da bi slike bile maksimalne u originalnoj veličini, a zauzimale najmanje prostora. Koliko znam možeš 2 slike da staviš u postu jednu do druge, a za više moraš da menjaš HTML. Meni je ovo daleko jednostavnije.

      Избриши
  15. Ni ja nisam čula za ovakvu Vasilicu,mada mi izgleda odlično.Mast i sir u pogači,to mora da je extra fino!

    ОдговориИзбриши
  16. Ma slusaj Jelena,ovih dana sam procesljala mnoge blogove hrane,ali da mi se ovoliko recepta dopadne kao kod tebe,jos nije bivalo.Svaka cast!Pravim VASILISU sa sirom za sv.Vasilija,verujem da ce biti sjajna,posto sam za Bozic pravila onu bez.Pozdrav:)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Bojana, baš mi je drago da možeš nešto da izabereš za mog menija. Ja ću morati na povrće kuvano na pari da pređem uskoro, jer sve ovo što vidiš na blogu treba neko i da pojede. ;)

      Избриши
  17. Baš lijepo da si to pojasnila, volim gastronomiju prema narodnim i crkvenim običajima. Vasilica je jako privlačna, nadam se da ću je uspjeti napravit.

    ОдговориИзбриши
  18. Jelena, obožavam tradicionalne običaje i jako mi je lijepo i interesantno vidjeti kako neki krajevi pa čak i ista zemlja ima različite običaje. Vasilicu nisma probala, ali znam da bi je zavoljela :)

    ОдговориИзбриши
  19. Divno! Baš mi se sviđa premazivanje medom, i zbog poruke koju nosi a i zbog ukusa koji je verujem fantastičan!

    ОдговориИзбриши
  20. Bas danas trazim po netu da li postoji jos neki recept za Vasilicu i nasla sam samo jos jedan na coolki. Zato mi je jos draze da vidim tvoj receptic i mogu ti reci da mi se bas svidja tako punjena, vidim da su donekle cak slicni, testo je isto lisnato i na kraju se premazuje medom. Nisam stigla da objavim ranije recept, tek sam danas napravila, ali nadam se da ce posluziti za neki naredni put.:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Lana, med je sigurno nešto što datira unazad vekovima i ima svoje značenje. Različiti krajevi zemlje a ipak ima sličnosti iako je retko ko i radi danas.

      Избриши
  21. Baš sam uživala u ovom postu, a tvoja Vasilica me je oduševila! Kod nas je sve to drugačije, Česnica se ne premazuje i u nju se stavlja metalni novac.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Majo, nismo se razumele. Ovo je Vasilica, a recept je u osnovi isti kao za Česnicu samo što se puni sirom i premazuje medom, bez parice, a Česnica naravno ide sa paricom, kukuruzom, glogom, badnjakom, grumenom soli....

      Избриши
    2. Da,da sad mi je jasno! Kod nas se Vasilica ne pravi, ali imamo običaj da se badnjak isiječe na onoliko djelova koliko ima muškaraca u kući plus jedan dio koji se čuva do Malog božića kada se i naloži. Upravo jedan takav se noćas loži u mojoj kući:)

      Избриши
    3. Da, neki ga i ovde lože na Mali Božić. Znam da se i deo pečenice (praseta) sačuva od Božića i jede se 14.januara. Nisam sigurna da li je desna ili leva plećka ili pak glava.

      Избриши
  22. Mi Vasilice pravimo kao obicne pogace samo sto ih potapamo u mast od pecenja.

    ОдговориИзбриши
  23. Jelena / Ovo je super, nisam znala ya taj obicaj, jer mi pravimo pitu sa mesom, i stavimo paricu, i isecemo koje parce, kome pripada ! i ya gosta, pa ko dobije paricu !!!!!!!!!

    ОдговориИзбриши
  24. Kod nas na jugu se tako ne pravi.Nego se umesi kiselo testo i kada testo nadodje podeli se u 6-7 loptica zavisi od količine testa.Razvije se kora debljine malog prsta,može i tanje ko kako voli.Ali samo u dimenzijama tepsije.Redja se kora pa FIL: nekoliko jaja i kocka sira se izmeša pa opet kora.Na kraju je uvek kora.Kada utrošite sav materijal pitu isečete u kockice i prlijete sa malo umućenih jaja i rastopljene svinjske masti ali i nemorate ako nemate.Kada se ispeče miris je izvanredan a o ukusu ne treba ni govoriti.To je izuzetno lepo spremala moja mila baka,pa majka to i dan danas najbolje radi.A i ja sam mama pa spremam mojim andjelima da ostane neka uspomena na baku i svi su prezadovoljni..Probajte pa javite nećete se pokajati;-)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Danijela naa receptu. Ima neke sličnosti sa ovom, tj. lisnato testo sa sirom, kod mene se razvija i preklapa, kod vas se ređaju kore. Lepo je videti i znati razlike po krajevima Srbije.

      Избриши
  25. Dakle, Jelena! :) Isplaniram sinoć da uslikam moje Vasilice i konačno recept okačim na blog, al reko' ajde pre toga da malo prošvrljam i pogledam kako to još ljudi rade... I tako naiđem na ovu tvoju krasotu i odlepim na čisto! :) Pola noći sam se posle prevrtala i razmišljala da li da ipak napravim ovu tvoju varijantu i batalim za neki drugi put i slikanje i kačenje recepta :) Međutim, na kraju je prevagnuo muž, jer Vasilice, ovakve na kakve je navikao, čeka cele godine, pa nisam imala srca da ga izneverim. A ovu tvoju Vasilicu ima da napravim još koliko sutra za ručak(mnogo testa i masti mi bilo da je pravim već danas). Nego, kad sam je prvi put pogledala, one tamne mrlje po površini su mi zaličile na suvo grožđe i tad sam pomislila da je u pitanju neka slatka varijanta. Posle pročitam, vidim nije, ali i dalje ne mogu da se otmem utisku da bi bilo super i u slatkoj varijanti sa puno suvog grožđa (što je jako čudno, budući da ja suvo grožđe ne volim uopšte :)).

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. MIslim da je sasvim dovoljan razređeni med kojim se premaže za tu lepu slatkoću i kontrast sa slanim sirom. Nemoj je praviti mnogo uredno i pažljivo, klobuci testa se prave, pucaju, mast probija, brašnja se preko i nikako nije uredna, ali je preukusna.

      Избриши
    2. Već napravljena i poručena ponovno od strane degustatora :) Fantastična! Ja sam se zapravo i trudila da bude što neurednija, da bi imala tu hrskavu koricu spolja, kao tvoja :) Odavno se nekoj piti nisam ovako obradovala. Sve je poznato, donekle i već rađeno, ali opet potpuno drugačije. Moja topla preporuka svima :)

      Избриши
    3. Ti si majstor za testa tako da ne sumnjam da je odlična. ;))

      Избриши