субота, 14. мај 2011.

PUT OKO SVETA SA JASNOM I HILJADU POLJUBACA ZA SIDNEJ

U razmaku od dve nedelje na moja vrata su stigla dva paketa. Jedan, kao što znate je bio od Maje-Touch Sun, a drugi je stigao zajedno sa Jasnom iz Sidneja. Ja često u komentarima blebećem o tome šta se ovde može, a šta ne može naći u prodavnicama od namirnica, tako da je Jasna, žena koju poznajem ovako blogovskih nepunih godinu dana, pažljivo pratila moje komentare i ono što mi je nedostajalo u kuhinji ponela sa sobom preko pola sveta. U današnje vreme se skoro sve može kupiti, ali se ne može kupiti pažnja. Činjenica da neko razmišlja o vama, da pažljivo bira ono što će vam dati, da ulaže vreme u pronalaženju baš toga, pa onda još i nosi sa sobom preko okeana i šalje, me je razoružala. Još mi je dirljivije to što Jasnu nikada nisam upoznala i što su nas blogovi i zajednička ljubav prema kuvanju zbližili i to sa različitih krajeva naše planete. Draga Jasna, jedno veliko HVALA na prelepom gestu, koji još jednom potvrđuje da dobrih ljudi ima svuda!

U poruci dobrodošlice na svom blogu Around the world in favorit recipes Jasna kaže da kuvanje može biti jednostavno, svedeno na puko kombinovanje sastojaka ili kompleksno ono koje je ravno umetničkom delu. Za ženu koja se bavi unutrašnjim dizajnom, što je po meni umetnost, nije nikakvo čudo što je paleta njene kuhinje tako šarolika i što svoju inspiraciju pronalazi u kuhinjama širom sveta. Ljudi koji se bave takvim poslom su po pravilu svestrane ličnosti, a njen bolog kojim nas vodi na putovanje oko sveta to i potvrđuje. Silom prilike ove naše nesretne bivše nam zemlje Jasna je svoj dom sa porodicom pronašla u Australiji, ali pre toga,  vreme je provela u mnogim Evropskim  zemljama, pa tako pomoću njenog bloga možete prošetati celim svetom. 

Naravno da nisam stigla sve da isprobam što sam htela. Nešto mi se nije uklapalo zbog sezone voća i povrća, nešto zbog čistih ekonomskih razloga, a neke stvari su ostale za buduće specijalne prilike. Jasna naročito voli da mesi domaći hleb, tako da sam joj se prepustila u tim receptima, pošto sam u fazi istraživanja istih. Australijski karamel tortu sa jabukama i urmama sam ostavila za hladnije dana, čuvenu tursku salatu tabuli za leto kada nam stignu paradajz i paprika, a bosansku pitu bi rado pravila, samo što nemam okrugli sto. Iranska piletina sa narom i orasima mi je zapala za oko, ali smo prošli sezonu nara. Boranija sa indijskim začinima je pravo otkriće za ljubitelje egzotičnog. Alpska torta je pravi mali užitak za ljubitelje cheesecake-a, ali malo drugačija, sa makom. 

Procunjajte malo njenim blogom i sigurna sam da ćete pronaći nešto za vašu dušu.



AUSTRIJSKI SELJAČKI HLEB (BAUERNBROT)

I
260g ražanog brašna
260ml tople vode
5g suvog kvasca

II
135g belog pšeničnog brašna
135ml tople vode
5g suvog kvasca

III
170g + ražanog brašna
100g + belog pšeničnog brašna
70ml tople vode
5g suvog kvasca
2 kašike maslinovog ulja
1 puna kašičica soli
1 kašičica kima


I i II deo povezati zasebno i u dve odvojene pokrivene šerpice ostaviti testo da nadođe oko 16 sati na sobnoj temperaturi. Sutradan spojiti testa, dodati III grupu sastojaka i zamesiti glatko i elastično testo. Meni je trebalo još oko 150g brašna i otuda i onaj znak + u sastojcima. Ostaviti testo 2-4 sata da se odmara, premesiti, staviti u pleh obložen papirom za pečenje, dobro posuti brašnom, pokriti suvom krpom i ostaviti hleb ponovo da se odmara oko 2 sata. On će sam napući kao na slici.

Peći na 200 stepeni oko 15 minuta, pa smanjiti temperaturu na 180 i peći oko 40 minuta, onda ga okrenuti naopačke i peći još 20 minuta. Na dno rerne staviti šerpicu sa vrelom vodom pre početka pečenja.



ZAKLJUČAK
Za ovaj fantastičan hleb vam treba samo doba volja, pet minuta koje ćete izdvojiti da premesite hleb i vreme koje je potrebno da se hleb odmara. A vreme je ovde od presudnog faktora. Moram priznati da sam stalno zavirivala u posudice sa početnim testom koje su se odmarale 16 sati. Da testo ne pokipi po celoj kuhinji :) Kada sam ga posula brašnom i kada je počeo da puca, znala sam da je to prava stvar. Pravi rustični domaći hleb. Ovaj recept je savršen! Često kupujem Klasov hleb koji liči na ovaj, ali ko će znati čime ga farbaju i da li ima u sebi ražanog brašna ili boje. Više nema kupovine, jer je ovaj bolji od kupovnog! Pravila sam ga dva puta. Kažem vam da ovaj hleb može napraviti neko ko nikada nije mesio, ali je jedino potrebno isplanirati vreme da se ne desi da nekud odete a hleb treba steviti u rernu. Nisam imala sve začine koje Jasna preporučuje, ali je kim ovde odličan u kombinaciji. Odličan recept!

....................................................................................................................................................................



PLETENICA FILOVANA SIROM


1,5 kašicica suvog kvasca
1 kašicica šećera
1 šolja tople vode (100ml+150ml)
340g belog pšeničnog brašna 
160g integralnog pšeničnog brašna
2 kašike maslinovog ulja
1 kašičica soli
2-3 kašičice lanenog semena (moj dodatak)

FIL

300 gr sremsko sira, mladog krem sira ili fete
1 jaje
1 kašičica soli ako sir nije slan
200g praške šunke


Staviti kvasac sa šećerom u 100ml tople vode i ostaviti ga desetak minuta na toplom mestu. Pomešati integralno i belo brašno, pa polovinu količine brašna staviti u šerpu, dodati so, ulje, kvasac, još 150ml vode, promešati i postepeno dodavati ostatak brašna dok se ne dobije lepo i elastično testo. Testo ostaviti da se duplira, pa ga na papiru za pečenje rastanjite. Ja sam pravila jednu pletenicu i  tanjila do veličine 55x45cm. Na sredinu  staviti  fil, izrezati trake, preklopiti gornji i donji deo testa, pa prebacivati trake i isplesti pletenicu.

Peći na 180 stepeni 30 do 40 minuta; pred kraj pečenja pletenicu premazati sa mešavinom maslinovog ulja i vode, pa je još malo dopeći.




ZAKLJUČAK
Ovu pletenicu merkam već godinu dana i nikako da je napravim. Dopadalo mi se to dekorativno pletenje i punjenje. Nisam do sada videla recept sa integralnim brašnom, i ovo je bio pun pogodak. Fantastično mekano testo koje je ceo obrok u jednom. Jasna od ove količine pavi dve pletenice, a ja sam napravila jednu dužine pleha od rerne. Jedino što sam ga ja pet minuta pre vađenja iz rerne premazala sa mešavinom maslinovog ulja i vode, u testo dodala malo lana, a u fil šunke. Ovde možete koristiti fil po želji. Testo mi je tokom pečenja puklo duž donje ivice sa obe strane, ali fil nije iscureo već je zadržao svoju savršenu formu. Činilo mi se da će biti tvrđa pletenica, ali ne, ona je meka ko duša. Kompaktna spolja, premekana iznutra. Lepo sam je isekla na šnite i zamrzla. Savršena večera ili doručak. Odličan recept! Sigurno ću ga praviti još puno puta.
....................................................................................................................................................................



ŠAMPINJONI PUNJENI SIROM, ORASIMA I PESTOM

12 do 20 većih kapica šampinjona
1/2 crnog luka, sitno seckanog
30 gr grubo seckanih oraha
120 gr izgnječenog sira fete ili sremskog
1/2 solje rendane šargarepe
10-20 gr prezli ili suvog hleba usitnjenog
1/2 kasike soja sosa
1-2 kašika pesta


Pleh od rerne obložite papirom za pečenje pa pospite polovinu prezle po nepunjenim šampinjonima. Napunite ih filom, pa pospite ostatak prezle preko. Pecite na 200 stepeni oko 30minuta.



    ZAKLJUČAK
    Mislim da u zemlji Srbiji premalo koristimo pečurke i da su one sjajna alternativa mesu, a i sjajni prilog istom. Ove pečurkice su prave mediteranske i uz njih vam ne treba glavno jelo. Dovoljne su same za sebe! Prelepo i jako lako za napraviti. Jasna preporučuje 12 šampinjona, ali su kod nas i one velike, male. Meni je preostalo fila, pošto sam kupila 12 komada, pa sam taj isti fil stavila u špagete i dodala malo pavlake. Sve smo pojeli u slast.
    ...................................................................................................................................................................



    HLEB KOJI SE KIDA


    250ml šolja tople vode
    450g brašna
    1,5 kašičica soli
    1 kašičica šećera
    2 kašike maslinovog ulja
    1 kašičica suvog kvasca
    mleko za premazivanje


    FIL
    80g fete
    nekoliko maslina, sušenog paradajz iz ulja, bosiljak, ruzmarin


    Staviti kvasac u 250 ml tople vode sa šećerom i prstohvatom brašna pa ga ostaviti da nadođe 5 minuta. Pola količine brašna sipati u šerpu, dodati so, ulje, nadošli kvasac, pomešati i postepeno dodavati ostatak brašna dok ne umesite lepo i glatko testo. Ostaviti testo da se udvostruči, pa ga premesiti i razoklagijati na 0,5cm debljine, tj krug prečnika od oko 37cm. Vaditi krugove oko 8-9cm prečnika, u centar svakog drugog kruga staviti fil, i utisnuti ga dobro, pa pokriti drugim krugom i lepo ih uštinuti sa strane. Složiti krugove cik-cak u plehu koji ste dobro naputerisali i ostaviti da se dupliraju, premazati ih mlekom i peći na 180 stepeni 20 minuta, pokriti ga papirom za pečenje pa peći još 20 minuta.




    ZAKLJUČAK
    Varijante punjenja su ovde bezgranične. Koristite ono što vam se nađe u kući. Ja sam napravila kompletan  mediteranski doručak. Umesto putera koristila sam maslinovo ulje. Vreme pečenja sam malo produžila i to se pokazalo kao dobro, jer mi je posuda keramička bila nešto dublja i deblja. Savršena i šašava ideja! Odličan recept!
    ....................................................................................................................................................................




    KINESKI UŠTIPCI
    original recepta



    450-500g brašna
    1 kašičica suvog kvasca
    1/4 kašičice sode bikarbone
    250ml tople vode
    1 kašicica šećera
    1 puna kašicica soli
    2 kašike ulja
    ulje za prženje 


    Sipati kvasac sa šećerom u toplu vodu i ostaviti ga na toplom mestu da nadođe. U pola količine brašna dodati nadošli kvasac, so, sodu bikarbonu, ulje, pa postepeno dodati ostatak brašna i zamesiti glatko i elastično testo koje ostavite da se duplira na toplom mestu. Na pobrašnjanoj površini rastanjiti testo u oblik pravougaonika oko 47x37cm na 5mm debljine, pa seći pravougaonike 4x13cm; staviti dva pravougaonika jedan na drugi, pa kineskim štapićem, lenjirom ili tupom stranom noža pritisnuti po sredini da se slepe. Pržiti jedan po jedan u dubokom vrelom ulju, pa ih slagati na žicu od rerne koju ste stavili na pleh od rene da se ocede od viška masnoće.





    ZAKLJUČAK-ako ste ljubitelj uštipka i vrućeg testa sa prilogom fete ili kajmaka onda je ovo recept za vas. Uštipci se jako brzo spremaju. Jedino što sam ih ja sekla manje jer mi je šerpa gde sam ih pržila bila manja. Savetujem prženje jednog ili dva komada u manjoj šerpi jer se u manjoj postigne brže veća temperatura, a i tako se manje napiju uljem. Kada se testo tanji mora biti tanko, jer se neće lepo ispeći. Odličan recept! Brz, bez čekanja za drugo narastanje. Ako ste navikli na standardne uštipke ovi će sigurno obradovati ukućane. Recept prisvajam u moj standardni repertoar peciva.
    ....................................................................................................................................................................



    PORTUGALSKI HLEB SA KUKURZIM BRAŠNOM

    POČETNO TESTO
    125g tople vode

    1 kašika suvog kvasca
    125g brašna
    pola kašičice šećera

    KUKURUZNI SKROB
    90ml  kipuće vode 
    nekoliko kašika hladne vode
    2 pune kašike gustina

    TESTO 
    80g belog kukuruznog brašna (ne palente)
    250g  belog pšeničnog brašna
    1 kašičica soli


    Pomešati sastojke za početno testo i ostaviti ih da se odmaraju oko pola sata. Pomešati gustin sa nekoliko kašika hladne vode, pa ga dodati u ključalu vodu i kuvati dok se ne zgusne na plotni, a onda ga malo prohladiti. Spojiti kukuruzno i pšenično brašno, pa pola od toga sipati u šerpu, dodati početno testo i skuvani gustin, so, pa postepeno dodavati ostatak brašna i umesiti lepo i glatko testo. Ostaviti da se testo udvostruči, pa ga premesite i oblikovati jufku, staviti je u pleh od rerne obložen papirom za pečenje i obilno posuti brašnom ostaviti da nadođe 45 minuta.

    Peći na 220 stepeni oko 30 minuta, pa smanjiti rernu na 180 i peći još 30minuta; u rernu pre pečenja staviti na dno manju šerpicu sa vrelom vodom.




    ZAKLJUČAK
    Prelep hleb iz čuvene knjige The secrets of a jewish baker. Odmah sam snimila da nema ulja niti masnoća, pa sam ga brže bolje zamrzla za Veliki Petak, kada se posti na vodi po pravoslavnom kalendaru. Božanstven i izuzetno lak za spremanje. Ja sam napravila duplo manju meru koju kao takvu i ovde navodim. Sledeći put bi pravia duplo veći hleb, ali ga ne bi delila na dve jufke, već bi pekla jedan. Fenomenalno! Da, zamalo da zaboravim, ovaj gustin u testu mi je bio enigma, ali sledila sam recept i ispalo je fenomenalno. Znaju ti stari pekari čemu to služi!


    AROUND THE WORLD WITH JASNA

    Around the world in favorite recipes is a beautiful blog written by Jasna. During the war in the now ex Yugoslavia she left Bosnia and traveled many European countries before finding her home in the far away land of Australia. Her blog is full of fantastic recipes from all around the world, carefully selected to give you the pleasure of tasting some of the most popular and some less known dishes from our planet. She is a bread baker and a bread lover so I knew her recipes would be fantastic. The recipes below are the ones that I have made and written in Serbian, but since she writes the blog in English also just follow the links below and check out these beauties. The women from these parts of the world have a gift of baking and so does she!


    Austrian farmer's bread
    Pull apart bread
    Portuguese corn bread
    Ricotta filled pleated bread
    Cottage walnut pesto mushrooms
    Chinese crullers



      21 коментар:

      1. Анониман14. мај 2011. 10:02

        Svaka čast!
        Danas si nas počastila sa prekrasnim receptima i fotografijama, hvala ti!
        Pusa.

        ОдговориИзбриши
      2. Jelena,....
        Sad si me dirnula,...ushitila,...iznenadila...
        Hvala na divnim rijecima, prekrasnom postu i toliko truda oko mojih recepata. Osoba kao ti zaista zasluzuje samo najbolje u zivotu.
        Veliki poljubac iz Sydney-ja

        ОдговориИзбриши
      3. Jelena, tako sam sretna radi tebe, a Jasni svaka čast :) Ti si jedna predivna osoba tako da i ne čudi šta toliko ljudi obraća pažnju na tebe!! Post je predivan, sa svim tim divnim slikama Jasninih recepata koje si isprobala!! Prekrasno :)

        ОдговориИзбриши
      4. Wow, bravo, koliko predivnih stvari si napravila, a Jasni svaka čast, i mene uvijek dirnu takve geste. Baš mi je drago radi tebe :)

        ОдговориИзбриши
      5. Анониман14. мај 2011. 13:30

        Kakva lepa prica.Kakav divan hleb.Bas si bila vredna.I drago mi je da si se obardovala..toga nikad dosta:)

        ОдговориИзбриши
      6. Predivan post... svaka čast i jednoj i drugoj :)

        ОдговориИзбриши
      7. Jelena oduševila si me svim ovim vrstama kruha, šampinjonima i kineskim uštipcima..Svaka čast, sve toliko primamljivo izgleda..Ostala sam bez riječi..!!

        ОдговориИзбриши
      8. Jako lepo sa Jasnine strane!
        Pecurkice mi se najvise svidjeju, nikada se ne bih setila da ih napunim pestom.
        A sta da ti kazem za ostalo, postajes majstor za pecivo:)

        ОдговориИзбриши
      9. Ti si neverovatna, jel znas...toliko finih isprobanih stvari, mislim da bi vec komotno mogla da otvoris jednu malu pekaru!;)))

        ОдговориИзбриши
      10. Svaka čast i Tebi i dragoj Jasni! Ovaj post me je toliko odusevio, koliko si truda ulozila u sve te recepte, i kako si detaljno i prelijepo prezentirala! Skidam kapu, najiskrenije!

        PS. Ovakve geste mene uvijek jako dirnu. Radujem se za tebe!!!

        ОдговориИзбриши
      11. Ma prekrasno si to složila, jedno bilje od drugog, dobijem želju da sve odmah probam. Prvo ću onaj kruh.

        ОдговориИзбриши
      12. Jelena svaka cast, volim da navratim na tvom blogu znajuci da cu naci lepe recepte i pricice. Veliki pozdrav...

        ОдговориИзбриши
      13. Svaki put me odusevis!!!Prekrasni recepti i slike.Svaka cast i Jasni i tebi koja si tako lepo napravila i prezentovala recepte.Stvarno treba svaki probati,jer se ni jedan ne moze izdvojiti.Svaki je poseban za sebe!

        ОдговориИзбриши
      14. Svaka čast Jelena na svim isprobanim recepti i na krasnoj prezentaciji. Zbilja je sreća pronaći prijateljstvo ovako putem interneta i to još na drugom kraju svijeta. Mislim da je naša blogerska zajednica pravi dokaz kako su takve stvari moguće. Zahvaljujući svom blogu ja sam našla 4 prekrasne djevojke koje danas s ponosom nazivam prijateljicama, a našla sam i sve vas koji ste mi svakodnevi izvor ideja, nadahnuća i pozitivne energije. :)

        ОдговориИзбриши
      15. Jeco, sve pohvale za "izvođača radova":))) Svaka ti čast... ali, ti si uvek na visini zadatka, draga moja:)
        Jasna je divna osoba, koja je ovim gestom pokazala da pored toga što je njena radost poseti rodnom kraju bila nešto čemu se najviše radovala, nije zaboravila na neke od nas koji se sa njom druže putem bloga:))))
        Pozdrav

        ОдговориИзбриши
      16. Draga Jelena, kod mene te čeka nagradica :)

        ОдговориИзбриши
      17. I printed the recipe for the croissants. I'm determined to make them! for now I've been making the no-knead bread almost on a daily basis. it's so good! LOL

        I wanted to suggest something to you. would you consider putting your blog in a book format and sell it? you know like a recipe book? I would love to have a copy. I'm thinkin my Mother-in-law especially would enjoy having a copy and one for me, so I can 'practice' the language. Let me know if you would consider it.
        And on a side note: I saw a few clips of Eurovision song contest. the ladies from Serbia were amazing. they were so pretty too. and the guys form Moldova, hehe very talented. I remember watching it at this time last year.

        ОдговориИзбриши
      18. svaka čast na ovoliko prekrasno isprobanih recepata, ja čekam više vremena pa da isprobam nešto sa njenog prekrasnog bloga, eto i ovdje sam sad našla neke stvari koje ću sigurno isprobati

        ОдговориИзбриши
      19. Bravo Jelena, bravo Jasna ! Divna je ovo priča o blog-prijateljstvu, super post ! I ja sam jako sretna zbog ovog našeg druženja , iako se uglavnom nismo nikada niti vidjele, neke nikada niti nećemo ipak se ovdje gaje jako lijepa prijateljstva.
        A što se izbora i pripreme recepata tiče, što reći, fantastično si ovo napravila, sve mi izgleda odlično !
        Nadam se da ću i ja ubrzo uloviti malo više vremena i krenuti u isprobavanje Jasninih recepata, mnoge sam već zabilježila.

        ОдговориИзбриши