петак, 18. јул 2014.

HUMUS (SA BELIM LUKOM PEČENIM U RERNI)




Humus (namaz od leblebija) možete spremiti kod kuće, možete kupiti u prodavnici, a možete i degustirati u sve većem broju bliskoistočnih lokala i restorana koji iskaču kao pečurke posle kiše po našem glavnom gradu. Lepo je kad čovak ima opcije...

Imate li vi omiljeno mesto za humus i falafel u Bgd?

Za one koji ga nisu probali jedino sa čim mogu da ga uporedim su pihtije od boba, ali mislim da je manja šansa da se u Srbiji jedu pihtije od boba (nema boba ni za lek) nego da se proba humus.

Humus je namaz (umak) na bazi kuvane leblebije, paste od susama (tahini, taan), belog luka, maslinovog ulja i limunovog soka. Najčešće se služi izliven u plitkim tanjirima sa gornjom površinom koja je onako namerno valovita da bi svi ti useci zadržali maslinovo ulje koje treba da zgrabite kad močnete u humus sa tankom lepinjom. Ovoga puta pripremljen sa belim lukom koji sam prvo ispekla u rerni. On daje jedan divan, donekle kompleksniji i dublji ukus humusu koji se meni jako dopada. Ako vam se ne peče beli luk onda samo ove 3 glavice zamenite sa 3 ili više čena svežeh sitno rendanog belog luka.

PS Predivan post o humusu možete pročitati i kod naše Milice i saznati još puno interesantnih caka i fazona u vezi ovog namaza. 




HUMUS (SA BELIM LUKOM PEČENIM U RERNI)
količina za oko 700g gotovog humusa

250g sirovih leblebija
1 + 1 kašika sode bikarbone
100g (4 kašike) tahinija (paste od susama, taan)
3 velike neoljuštene glavice belog luka*
3 kašike maslinovog ulja
3 kašike limunovog soka ili po ukusu
1 kašičica soli ili po ukusu

POSIPANJE I PRELIVANJE
maslinovo ulje
svež peršunov list ili svež list korijander 
slatka aleva paprika (ako volite)


Suve leblebije operite pod mlazem hladne vode. Potopite ih u hladnu vodu u koju ste dodali 1 kašiku sode bikarbone i ostavite ih u frižideru da nabubre, negde oko 12 sati. Ako je toplo u stanu voda zna da poprimi neobičan miris pa je onda potrebno zameniti vodu 2-3 puta.

Nabubrele leblebije isperite pod mlazem hladne vode. Bacite ljuspice koje su se odvojile. Stavite ih u šerpu, ponovo nalijte hladnom vodom i tek kad voda lepo proključa ubacite 1 kašiku sode bikarbone i mešajte dok pena ne splasne. Ako dodate sodu bikarbonu u hladnu vodu kasnije će puno peniti. Kuvajte dok ne budu sroz mekane, kao kad kuvate pasulj. Meni obično treba oko 60-90 minuta. Povremeno uklonite ljuspice i penu koja pluta na površini vode. 

Dok se leblebije kuvaju isecite kapice sa neoljuštenog belog luka tako da se svi čenovi vide. Glavicu belog luka stavite iznad manjeg komada alu folije, posolite presečenu površinu i prelijte je maslinovim uljem. Zatvorite foliju. Ponovite postupak sa drugom glavicom. Pecite u rerni na 220 stepeni (bez ventilatora) nekih 30-ak minuta. Izvadite pečene glavice iz folije i kad se malo ohlade uzmite celu glavicu u šaku i istisnite čenove. Ako je luk na površini pregoreo, ako se negde zacrneo, taj deo uklonite.

Ocedite kuvane leblebije. Promešajte tahini u teglici jer stajanjem ulje zna da se izdvoji na vrhu,  a to je sasvim ok. Štapnim mikserom ili u blenderu izmiksajte leblebije, tahini i beli luk u glatku masu. Dodajte maslinovo ulje, pa onda kašiku po kašiku limunovog soka (probajte) i soli po ukusu. Ako je potrebno da još razredite humus  možete dodati i sasvim malo hladne vode pri miksanju, ali to uradite na samom kraju. Ostavite da se humus odmori malo (ako izdržite) i da se ukusi prožmu.

Sipajte humus u posudu za serviranje. Drškom kašike napravite spiralne kanale po površini humusa i u te kanale sipajte maslinovo ulje. Ovaj korak nemojte izistaviti jer je najlepši deo zahvatiti hlebom malo humusa i malo ulja. Pospite preko sitno seckani sveži list peršuna ili korijandera i pospite preko slatku alevu papriku ako volite.

Humus čuvajte u frižideru ali ga iznesite na sobnu temperaturu 15-30 minuta pre serviranja. Servirajte ga uz tanku lepinju, pita hleb.

*Ako kojim slučajem ne želite da pečete beli luk, onda samo zamenite ove tri pečene glavice sa 3-6 čena svežeg sitno rendanog belog luka, tj. onoliko koliko vam prija.



HUMMUS (with oven baked garlic)

250g dry chickpeas
1 + 1 tablespoons baking soda
100g tahini
3 large heads of garlic
3 tablespoons of olive oil
3 tablespoons of lemon juice or to taste
1 teaspoon of salt or to taste ili po ukusu

ADDITIONAL TOPPINGS
olive oil
fresh coriander (cilantro) or parsley leaves
paprika


Cover the chickpeas with a generous amount of cold water at least twice their volume. Dissolve 1 tablespoon of baking soda in cold water and leave them to soak overnight or for 12 hours in the fridge. Rinse under cold water in a sieve. Remove the husks that have come loose. Place the chickpeas in a cooking pot and pour in cold water. Bring water to a boil and then add in a tablespoon od baking soda. Stir until the foam dissapears. Cook the chickpeas until they are soft, app. 60-90 minutes. Remove the husks from time to time that are floating on the top of the water. 

While the chickpeas are cooking cut of the tops of the garlic so the tops of all the cloves are open. Place them in individual aluminume foils. Pour a bit of olive oil on top and some salt and close firmly. Bake in the oven at 220 degrees Celsius (no fan) for around 30 minutes. Open up the package when it cools a bit. Squeeze the garlic cloves out with your hand.

Place the cooked chickpeas in a sieve. Remove the loose husks. In a  blender mix the cooked chickpeas, tahini, and garlic into a creamy consistency. Add in the olive oil and then salt and lemon juice to taste. Place in a serving dish. Make spirals with the back of the spoon. Pour olive oil in the slots and sprinkle with paprika and chopped coriander or parsley leaves. This recipe makes around 700g of hummus.



19 коментара:

  1. Bravo za recept! Pekla sam beli luk za neki drugi namaz, znam da je odličan tako... kremast i drugačiji! Moraću i radi humusa da ga ispečem, sigurno je sa njim božanstven ukus. :)))
    Leblebije kuvam u ekspres loncu (od inoksa) bez potapanja, ne setim se da ih natopim dan ranije...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ekspres lonac je super, a naročito kad ti trebaju odmah a nisi isplanirala šta ćeš kuvati unapred. Beli luk pečenn u rerni je fantazija i može se zaista mazati i mešati u razne namaze. Predivan je!

      Избриши
  2. Анониман18. јул 2014. 22:25

    Predivan humus, Jelena! Nikad ga nisam sama pravila, moram da se nateram, jer ga mi obozavamo. I super je sto si ovako pravila brazde sa maslinovim uljem, upravo tako ga serviraju u Izraelu.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Slađo moraš da probaš kućnu varijantu. Može i sa kuvanim leblebijama iz konzerve ali nije tako ukusan (tako kažu).

      Избриши
  3. jedna od najboljih stvari na svetu !! posto ga nikada ne bude ne znam koliko mnogo traje prosecno od 15 do 20 minuta, tesko oprezivi duze...ja dodam na vrh noza kumina, tako mi je rekao jedan kuvar libanac. A sto se leblebija tice ja ih uvek kuvam u ekspres loncu i budu gotove za 45 minuta (uvek ih ipak potopim u vodu)...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kumin je super dodatak. Ekspres lonac je odlična stvar, štedi vreme i novac. ;)

      Избриши
  4. Obožavam humus, ali i ja ga radim sama, kupovni mi nije tako dobar. Konačno sam uspjela nabaviti tahini, pa me zaista ništa, osim velijke lijenosti, ne prečava da isprobam ovaj tvoj odličan recept.:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dobro je ispeći i više glavica odjednom kad se već rerna pali ili ispeći dok se nešto drugo peče. Katarina, ima recepata za tahini na blogovima, ali ga ja nisam pravila u kućnoj radinosti. Samo se susam smiksa.

      Избриши
  5. Baš dobra ideja za humus sa pečenim lukom - pretpostavljam da se manje oseti nego svež? Oštrim se da ga pravim i sigurno ću ovako.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tanja, probaj da dodaš jednu po jednu pečenu glavicu pa vidi šta ti se i koliko ti se dopada. Ja sam došla do 3 komada. Drugačiji je ukus, i blaži i intenzivniji, tj. nekako nije toliko lukast, već slatkast i nekako dublji, ne mogu da opišem...

      Избриши
  6. Анониман23. јул 2014. 11:35

    Redovno pravim humus svi ga volimo,i baš tako sa prženim belim lukom a najbolje kad je mald onaj krupniji.Jelena divne fotke!

    ОдговориИзбриши
  7. Jelena i njene super ideje! :) Mislim da i vrapci na grani znaju da sam luda za humusom, pravim ga jako jako često i napokon sam našla svoju idealnu verziju, tako da je se držim već neko vrijeme. Ova verzija sa pečenim bijelim lukom je sigurno genijalna - o, da li ima nešto bolje od te slatkaste paste koja se istisne po pečenju! :) Taj spoj dvije stvari koje obožavam je sigurno odličan! :) Uzgred, ja stavljam dosta malu količinu bijelog luka jer nekako volim samo da se osjeti u pozadini ali da ne bude dominirajući, tako da vjerujem da bih čak i pečeni morala smanjiti (iako znam da je skroz drugačiji). Javim ti jednom kad probam! :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. MIlice, grešna sam prema tebi jer sam smetnula sa uma da sam želela da linkujem tvoj recept za humus jer u njemu imaš puno lepih caka i fazaona, kao i one mere za kuvanu i nekuvanu leblebiju. Dodala sam naknadno.
      Što se luka tiče dodaj na kraju i to onako po ukusu, malo po malo (tako dam došla do 3 cele glavice).

      Избриши
    2. Ej, pa hvala ti puno, to je divno od tebe! :) Uzgred, imam skroz isplaniran post sa leblebijom, načinima kuvanja i mjerama, onako da bude na jednom mjestu, ali prosto ne znam kako čovjek da stigne sve što naumi! :) A dobra si, ako si tako stigla do 3 glavice, ko zna, možda se to i meni dogodi onda! :D

      Избриши
    3. Od velike je pomoći mnogima kad su takve stvari na jednom mestu na blogu. Kad imaš vremena pretumbaj ostale postove, piši i briši, pa sve stavi na jedno mesto. Kod nas se teško nađu konzerve pa onima koji čitaju recepte sa neta koji su ugl. u gramima kuvane leblebije ili šoljama tvoji post mnogo znači.

      Избриши
  8. Baš bih bi mi bilo krivo da sam previdela ovaj recept u ovom sajber mraku, tačnije polumraku :-)
    Ja sam u zadnje vreme sklona konzervama leblebija za sve I svašta ali pošto ih u zadnje vreme teško nalazim moraće da proradi ekspres lonac.
    Mnog mi se sviđa ideja sa pečenim belcem, napraviću pa šta mi bude :-)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja ih još nisam pronašla, a mislim da je razlog to što se u Tempu prodaju, a tamo ne zalazimo. Belli luk ne može da omane, onako divno sladi i nije toliko lukast. Ma sigurno će vam se dopasti.

      Избриши
  9. dobar recept,mogu da zamislim okus...ovdje .gdje zivim ,sam probala razne vrste,jer egipcani i Libanonci ih najvise prave ali imaju neke svoje posebne zacine koje dodaju,nekada mi se svidi a nekad ne..vise sam za verziju sa bijelim lukom !!

    ОдговориИзбриши