четвртак, 19. август 2010.

PESTO OD BOSILJKA I SALATA OD RUKOLE

Bosiljak  (Ocimum basilicum) pripada familiji mente. Reč je grčkog porekla βασιλεύς što u prevodu znači kraljevski, pošto se veruje da je izrastao na mestu gde je carica Jelena pronašla Časni krst.  

Kod nas se na pijaci sada može naći u svom punom cvatu. Sama pojava cveta usporava rast lista, a stariji cvetovi smanjuju stvaranje esencijalnih ulja. Ukoliko ga gajite u bašti, nije na odmet da se zna da bosiljku prija čupkanje listova jer to stimliše rast. Smatra se da ima antioksidantna, antivirusna i antimikrobna dejstva. 





Pesto od bosiljka prvi put pravim u svojoj kuhinji od početka do kraja. Rezultat je bio fantastičan. Bolji, jači, aromatičniji od kupovnog. Recepti su u osnovi isti bosiljak, beli luk, devičansko malinovo ulje, pinjoli i parmezan. Do pinjola se teže dođe, a i skupi su, tako da sam za adekvatnu zamenu, koju inače koriste i sami Italijani koristila badem. Bademe, orahe ili pinjole blago tostirajte u rerni da samo porumene. Orah takođe može da se koristi, ali se količina smanji za trećinu zbog intenzivnog ukusa. Kažu da je bolje koristiti listiće koji su manji i bliže vrhu, oni veći imaju jači ukus koji naginje ka menti.( ja sam sve koristila). Ako imate vremena, preporučuju da listiće brišete (ja sam ih oprala). Za spremanje pesta preporućuje se korišćenje avana (supersecko kod mene). Pesto se u frižideru drži lepo do sedam dana, samo ga treba zaliti tankim slojem masliovog ulja.




PESTO OD BOSILJKA I BADEMA
za četiri osobe

1 čen belog luka
3 pune šake očišćenog i opranog bosiljka (jedna veza sa pijace)
75 grama blago pečenih i oljuštenih badema ili 50g oraha
preko 100ml maslinovog ulja
40 do 60g Parmigiano Reggiano ili Grana Padano (može i onaj iz kesice)
so


Uz lagano dodavanje maslinovog ulja sve sastojke pretvoriti u pastu u secku ili procesoru za hranu. Liske bosiljka mogu biti i vlažne, a količinu soli doterajte nakon obrade. 

Pesto, naročito sada kada je sezona bosiljka, možete zamrznuti u posudama za led (koristiti kao dodatak jelima tokom godine ), pa posle prebaciti u kesicu ili g azamrznite u teglicama ili u plastičnoj kantici (brzo se odledi gornji deo koji se lepo pokupi kašikom).



Salata od rukole je savršen dodatak pestu. Ukoliko ne volite rukolu, probajte je u ovoj kombinaciji. Ovaj recept za preliv sam dobila od devera i odličan je. 

SALATA OD RUKOLE SA ACETO PRELIVOM

20-30g rukole po osobi
1 kašičica aceto balsamico
1 kašičica kečapa
1 kašičica maslinovog ulja
prstohvat šećera
trunka soli
4-8 kašičica vode


Umutiti i servirati preliv na sobnoj temperaturi preko hladne salate. Paziti da se ne pretera sa prelivom, već samo blago poprskati salatu. Kada se proba zasebno ukus mu je u najmanju ruku neobičan, ali kombinacija sa rukolom je pun pogodak. Šta ne potrošite ostavite u frižideru za kasnije.



BASIL PESTO AND ROCKET SALAD WITH ACETO DRESSING

1 onion clove
3 handfuls of basil leaves
75g of pine nuts or almonds (lightly roasted) or 50g of walnuts
40 to 60g of Parmigiano Reggiano or Grana Padano grated
more than 100ml extra virgin olive oil
salt

Slowly adding the oil mix all the ingredients in the food processor.

ROCKET SALAD WITH ACETO BALSAMICO DRESSING

20-30g  rocket salad  per person
1 teaspoon aceto balsamico
1 teaspoon ketchup
1 teaspoon olive oil
4-8 teaspoons water
pinch of salt
pinch of sugar


Serve chilled salad with sparse amount of the dressing left at room temperature.
The dressing has a strong and interesting taste, but it is the combination with the salad that gives the final result.


    21 коментар:

    1. Moram malo pazljivije kuckati, idemo ponovo...
      Odlican ti je pesto a salatica obecava :)

      ОдговориИзбриши
    2. Pesto is wonderful make-up in summer months and freeze to later use in sauces or grilled with meat. Very delightful!!!

      ОдговориИзбриши
    3. obožavam pesto genovese . nisam ga još probala doma napraviti ali morati ću.
      bilježim recept.

      ОдговориИзбриши
    4. odličan pesto i salatica, ja pesto nisam još radila kod kuće no imam u planu

      ОдговориИзбриши
    5. Pravi pesto, nem šta! Uvijek ga imam u frižideru, i ovakav zeleni i crveni. Naravno, ovakav domaći, kao tvoj, je najbolji. Radila sam, ali rijetko s obzirom da su kod nas pinjoli bolesno skupi - 100g košta oko 30kn! Moj sin obožava baš ovako tjesteninu s pestom, a ja ga uvijek stavljam u minestrone.

      ОдговориИзбриши
    6. Jako fino izgleda pesto, ja imam bosiljka u "vrtu" na balkonu i baš je počeo cvati. Cijelo ljeto sam sjeckala listove bosiljka i trljala u rukama da puste svoj intenzivni miris. Kažu da to tjera komarce i meni se čini da svakako pomaže. Sada se bacam na pesto, mi smo radili već davno pesto od rikole i bili oduševljeni.

      ОдговориИзбриши
    7. Jelena, slike su ti prekrasne, a ovaj pesto mi je najdraži u sparnim mjesecima ( kada uobičajeno jedem laganu hranu ), pomiješan sa njokima ili makarunima...
      Uglavnom, nisam ga nikada probala napraviti sa Acetom, mora da mu daje posebnu aromu! :)

      ОдговориИзбриши
    8. I love pesto, and your is perfect! See you soon, M

      ОдговориИзбриши
    9. Draga Jelena,pesto izgleda tako lepo i vrlo,vrlo ukusno.Mora da ste uzivali..njami...

      ОдговориИзбриши
    10. Sjajno izgleda.Ni ja ga nisam nikad sama pravila upravo zbog pinjola koje su bezobrazno skupe,ali baš ču probati sa nekom od zamena.Super:)

      ОдговориИзбриши
    11. jako lijep post...pesto genovese volim i radim ga kad mi to moj mali bosiljak dopusti :) isto koristima bademe umjesto pinjola, čisto zato jer badema uvijek imam kod kuće, a pinjole se ni ne sjetim kupiti :) zanimljiv mi je i preljev za salatu. i ja ga tako radim ali umjesto ketchupa stavljam senf.

      ОдговориИзбриши
    12. Mmm, moje omiljene. Hvala za recept!!! :)

      ОдговориИзбриши
    13. Najbolja kombinacija ukusa! Ovakve stvari su upotrebljive na vise nacina...Ponekad napravim pesto i koristim ga kao 'namaz' za sendvice ..ili sa tjesteninom, ribom...

      ОдговориИзбриши
    14. Ovo bi mogla jesti svaki dan koliko je fino. :)
      Odlični recepti. :)

      ОдговориИзбриши
    15. Thanks for stopping by my blog-I appreciate your comments and hope you're enjoying those oatmeal cookies :-)

      This pesto looks really great. I could eat that bit of pasta on the fork you have up there- yummy! Pine nuts are expensive and as you said other nuts are a nice substitution, but you can always make it without nuts, it will just be called a pistou, instead of a pesto!

      ОдговориИзбриши
    16. Your pasta with pesto sounds amazing! Love the green.... Enjoy your day.
      Cheers, kristy

      ОдговориИзбриши
    17. oh my gosh, this looks delicious! i will have to try the recipe!
      your whole blog looks delicious!!!

      ОдговориИзбриши