уторак, 21. септембар 2010.

TETA MILENINE PIROŠKE S TERAZIJA

Da li se sećate ruskih piroški koje su se prodavale na Terazijama? Vrtele su se u jednom malom izlogu kao da su u fabrici na traci. Prodavale su se i na Adi Ciganliji, tamo na početku u jednom izlogu u sklopu restorana. Ove piroške su me vratile u detinjstvo. Kad sam bila mala prilikom svake šetnje gradom  zastali bi pored izloga sa piroškama i dobila bi pirošku onako vruću u papiru koji se natapao od masnoće. Tada bi pri povratku kući tamo negde u Sremskoj dobila i kesicu svilenih bombona. 

Piroški više nema, a svilenih bombona samo na vašarima i ponekoj tezgi gde se prodaju liciderska srca. Preko leta sam čekala onaj sladoled na točenje koji se prodavao ispred Hotela Balkan, od borovnice i vanila, jedini takav u gradu, ali i njega nema već unazad nekoliko godina, a svi ovi ostali više nisu isti. 

Ove piroške nisu iste, da se razumemo, ali eto mene su vratile u detinjstvo, pa sam odlučila recept da podelim sa vama. Ovde sir ide u testo, a sledeći put ću osim u testo staviti sir i unutra, a za početak i ovako su taman. Izađe negde oko 28 piroški. Gotove i pržene piroške možete zamrznuti.




PIROŠKE S TERAZIJA

3 jaja blago umućena viljuškom
300g sitnog sira ili fete
200ml ulja
180g kiselog mleka
40g kvasca razmućenog u 100ml vode i 100ml toplog mleka
1 kašičica soli
1 kašičica sirćeta
1100g brašna
12g prašaka za pecivo
duboko ulje za prženje


Staviti kvasac da nadođe u  toplom mleku i vodi. Ulupati blago jaja, dodati sir, ulje, kiselo mleko, so, pa dodati pola brašna, prašak za pecivo, kvasac i sirće. Sve umutiti ručno, pa postepeno dodati brašno dok se ne dobije glatka i elastična masa koja se ne lepi za ruke. Testo dmah staviti u frižider u kesu na oko60 minuta bez čekanja da narasta. Razviti hladno testo oglagijom na oko 1.5-2 cm debljine i seći pravougaonike 12 x 3-4cm. Spuštati u vrelo i duboko ulje.  Tek kada se jedna strana isprži okrenuti pirošku u ulju. Ređati ih na žicu od rerne koju ste stavili na pleh od rerne da se lepo ocede i prosuše na vazduhu zbog lepe hrskave korice. Pečene se mogu zamrznuti.



    SERBIAN PIROSHKE

    3 eggs lightly beaten
    300g ricotta or feta
    200ml sunflower oil
    180g sour cream
    40g fresh yeast  placed in 100ml of warm water and 100ml of warm milk
    1 teaspoon of salt
    1 teaspoon white vinegar
    1100g of flour
    12g of baking powder
    sunflower oil for deep frying

    Place the yeast in warm milk and water and let bubble for 15 minutes. In a large pot add eggs, feta or ricotta, oil, sour cream, salt and then add half of the amount of flour and baking powder with yeast that has dissolved in milk and water and add vinegar. Mix by hand and slowly add the rest of the flour and knead into an elastic dough that does not stick to your fingers. Knead for 5 minutes, no need for more, place in a plastic bag and put in the fridge for an hour. With a rolling pin roll out on the floured surface around 1.5cm thick.  Cut rectangles 12x 3-4 cm with a pizza cutter or a knife. Fry in sizzling hot deep oil. Don't flip the dough right away wait for one side to turn golden. Let them air dry, don't place one on top of the other they will get soggy. Best if eaten warm with feta.

    62 коментара:

    1. Cestitam ti na ovom receptu! Odusevljena sam i rado cu probati, jer obozavam testa, a narocito nesto sto mogu da pripremam i za dorucak i za vecericu. Hvala sto si ovo podelila sa nama.

      ОдговориИзбриши
    2. Draga, odusevila si me pricom..Ja sam dosla u Bgd na faks, i odmah zavolela te piroske..Silazila sam jednu stanicu pre u povratku s predavanja i vezbi, i nestrpljivo cekala da se zavrte i izadju rumene i mirisne...Kupila bih 2, vise ne bih pojela, ali sam ih takvom brzinom slistila da sam uvek ostajala zatecena tom mojom brzinom obedovanja..Probacu i ove piroske jer volim sve sto mirise na njih :)))

      ОдговориИзбриши
    3. Piroške su ti odlično ispale, iako sumnjam da ću ih raditi jer izbjegavam sve što se mora peči u dubokom ulju. Priznajem da ih skoro nikada nismo ni jeli jer su kupovne bile jako masne. Svilene bombone, punjene čokoladom, svi smo jeli. Imale su neke crte po sebi i naravno da ih sada više i nema. Točeni sladoled iz aparata prodaje se ili se do pred nekoliko prodavao kod nas u firmi u restoranu. Obično bi muški, onako "šarmantno" i posve neočigledno, pitali žene koje su išle sa sladoledom "kaj, ližeš? Je'l fino?"!!!! Mo'š mislit' koja je to cool zafrkancija! U svakom slučaju, piroške su ti super i sigurno bih ih grickala da su mi blizu.

      ОдговориИзбриши
    4. Cim vidim piroske odmah se setim tebe :))) Ovo je odlican recept, volim testa sa sirom! Od svih piroski, najdraze su mi upravo ovakve przene u dubokom ulju iako bi trebala da ih izbegavam ;)

      ОдговориИзбриши
    5. Jako volim ovakve stvari i rado ću i probati tvoj recept.

      ОдговориИзбриши
    6. Evo i moje price za piroshke,...
      Davne 1988/89 sam posjetila prijateljicu u BG koja je studirala medicinu. Njen decko je OBOZAVAO piroshke (za koje sam ja tada cula prvi put). Opisali su mi o cemu se radi,...i....dala sam se na posao! Nisu se zalili - Pored toga uspjela sam cak i da joj sasijem jedan 'Coco Chanel' (zuti) kostim.
      Eh Jelena, bash ti hvala na evokaciji ovih dogadjaja!

      ОдговориИзбриши
    7. Olá Jelena,
      Muito interessante a receita, massa de pão frita.
      Parece que ficam bem fofinhos e não encharcam muito, né?!
      Excelente!
      Bjuss!!!

      ОдговориИзбриши
    8. izgledaju stvarno odlično. nisam vidjela još ovakve piroške

      ОдговориИзбриши
    9. Jesu to one kod hotela 'Moskva'? Njih se sjecam, nisam ih nikada jela jer mi ih nisu htjeli kupiti posto su izgledale premasne:))

      ОдговориИзбриши
    10. Oh Jelena, this recipe is fantastic! I love the texture very much. Well done. Bookmarked this for later use. Thanks alot.
      Kristy

      ОдговориИзбриши
    11. Ehh piroshka girl! :)
      Nemoj bona ovakve piroške. deset puta sam fulala slova na tastaturi, dok nisam nakuckala ova 3 -4 retka. Pa gdje će ti duša?! :O :P

      ОдговориИзбриши
    12. Božanstveno izgledaju! Baš sam skoro šetajući sa ćerkom ulicom Srpskih vladara ili nekadašnjom Maršala Tita, evocirala te uspomene. Obavezne piroške kod Atine, ili pomfrit kod bioskopa Zvezda (ne sećam se imena kantine). Da, jele su se onako vrele i masne i tada nam to nije ništa smetalo. Piroške ću isprobati sigurno u ime dobrih starih vremena. Hvala ti za recept :)

      ОдговориИзбриши
    13. Divno izgledaju ove piroške, i priča je divna ! Tako volim prisjetiti se ovakvih dobrih stvari našeg djetinjstva. Kod nas nije bilo piroški i moj prvi susret sa piroškama je bio kada sam došla u Zagreb. Ne sjećam se sada kakve su bile, ali da su bile i blizu ovima sjetila bi ih se :-): Baš su odlične !!

      ОдговориИзбриши
    14. Jeco Jeco savršene su !! Obožavam testa i da pravim i da jedem ! Odlično zvuči recept a tek slike ... BRAVO i hvala za recept ! :-*

      ОдговориИзбриши
    15. Ja samo gledam, ne smem da isprobam :)) Fantazija bre! ... al nemoj vise ;)

      ОдговориИзбриши
    16. A koji je to sitni sir? Vidim u eng prevodu da je to ricotta, ali sta moze umjesto toga? Hvala!

      ОдговориИзбриши
    17. Šta da ti kažem osim da mi je krenula voda na usta gledajući slike! Svaka čast, fenomenalno izgledaju, a verujem i da je ukus takav!

      ОдговориИзбриши
    18. piroške rijetko pravim ali ih volim, tvoje divno izgledaju, a priča je i mene podsjetila na neke stvari kojih više nema, bila su ono vremena sa slatkišima kojih se danas sa sjetom sjećamo...

      ОдговориИзбриши
    19. I really DO REMEMBER this place. Their piroski were THE BEST!!!! Must try....

      ОдговориИзбриши
    20. @Majo-sitni sir može biti sremski, švabski, krem sir onaj u čašicama, može ako toga nema sigurno i feta. Bitno je da se umuti mikserom, da je kremast i da je slan.Može i beli ovčiji, kravlji...samo doadj kašiku pavlake i umuti ga mikserom. Ricottu sam navela kao opciju van zemlje pošto ne znam ššta se tamo prodaje.

      ОдговориИзбриши
    21. Jelena, tako ti divno izgledaju da bi sad najradije uskočila u ekran (ili još bolje, možda nam jednom, a budući da se tehnologija stalno razvija, izume žličicu kojom ćemo moći kušat sve divote koje ti pripremiš!) :)
      Nemoj me zadavit, al moram ti priznat da ih nisam nikada jela sa ricottom, a ideja je fenomenalna :)

      ОдговориИзбриши
    22. Sigurno lijepo sjećanje. Svi se mi rado sjećamo okusa koje smo voljeli kao djeca.
      Krasno izgledaju i dopada mi se nadjev od sira.

      ОдговориИзбриши
    23. Kako lijepo izgledaju, iako meni ovo jelo ne budi sjećanja iz djetinstva sigurna sam da bi mi se jako svidjele. :)

      ОдговориИзбриши
    24. Hehhh, Terazija se sjećam iako moje sjećanje vjerojatno više ne pokriva trenutno stanje ( da ne navodimo brojke ), ali se ne sjećam piroški s Terazija. Doduše, moja sjećanja na Beograd su ionako više iz nekog drugog,a ne baš kulinarskog ugla. :) E, ali piroški iz djetinjstva se sjećam još kako. Dobivali smo ih za užinu u školi i znam da sam ih voljela, ali sam uvijek isčeprkala sir van i izvrnula ga u najbliži koš za smeće, stoga mislim da je recept za teta Milenine piroške dobio potencijalnog obožavatelja. Spremam! :)

      ОдговориИзбриши
    25. Bas razmisljam sta napraviti mojim gostima za dorucak. Ovo ce im se sigurno svideti, super! Hvala na ideji!

      ОдговориИзбриши
    26. nisam jela piroske u beogradu, al imam i ja svoje sjecanje kao klinka u kolicima...na jedne piroske...osvijeziti cu ga tvojim receptom :-)

      ОдговориИзбриши
    27. Uh,ovo budi uspomene na školske dane...Definitivno pravim,izgledaju božanstveno ;)

      ОдговориИзбриши
    28. ja sam ih obozavala , kao i penusavi sladoled koji se prodavao ispred hotela Balkan....

      ОдговориИзбриши
    29. Анониман20. јул 2011. 14:18

      Tek danas sam tumarajući naletela na ovu pricu, kao iz snova. Retko me nešto tako dirne kao ovo sećanje na detinjstvo 60 ili 70 godine (pre Hrista). Ali piroške iz "Atine" su bile kraljice za ove nove gluposti po gradu. Daj Bože da se neko opet seti da ih pravi. Bravo za recept i sve najbolje.

      ОдговориИзбриши
    30. Da,da piroške u "Atini" prodaja kroz rupu u staklu.Sve je nekad bilo lepše i bolje.Odavno tražim recept za taj ukus.Hvala ti za povratak u mladost pa makar i preko stomaka.

      ОдговориИзбриши
    31. ANONIMNE

      Hvala na komentarima i na poseti blogu. Nadam se da ste bile zadovoljne krajnjim rezultatom. Ovo nije original, ali je nešto sasvim blizu, onako, samo da se prisetimo.

      ОдговориИзбриши
    32. Ovo je fenomenalno! Ja sam uvek mastala o tim piroskama iz Atine, i obecala sam sebi da cu da nadjem originalni recept i da ih napravim. Skoro sam u nekom indijskom restoranu jela trouglaste hlebcice i bili su identicnog ukusa kao piroske samo bez sira. Ubila sam se jeduci ih... lecila sam nostalgiju? Jelena, svaka cast za ideju. Jos bih u galeriji nostalgicne hrane dodala minjone iz poslasticarnice preko puta Beogradjanke.

      ОдговориИзбриши
    33. Da li se mogu prziti sledeci dan? Na srpskom pise jogurt a na engl. pavlaka, da li je svejedno?
      Hvala!! :)

      ОдговориИзбриши
      Одговори
      1. Anoniman, ne mogu se pržiti sledeći dan jer je u pitanju dizano testo. Mogu se samo ispržiti i dok su još sasvim malo tople zamrznuti.
        Piše kiselo mleko na srpskom tačno, a dole sopur cream. Ne znam šta bi se koristilo umesto kiselog mleka od mlečnih proizvoda u inostranstvu, Možda grčki jogurt ili kiselo mleko ako ga praviš kod kuće. Bitno da je mlečno i kiselkasto, a može i jogurt, samo se koriguje količina brašna.

        Избриши
    34. Hvala ti puno Jelena! :)Imam skoro identican recept za pancerote i dizano tijesto se drzi u frizideru do 3 dana sto je jako prakticno. Probacu piroske veceras pa ti javljam utiske :)

      ОдговориИзбриши
    35. Bravo Jelena!!! Piroske su izasle super, krckave spolja i mekane iznutra. Sir se nije ni osjetio tako da bih sledeci put definitivno stavila i unutra,ne samo u tijesto.Izbor filovanja je beskonacan, mozda bi bilo fino ostaviti tijesto neutralno, ne dodavati so pa ih puniti nutellom mmmm :)Tvoje su se odmah pojele i nisu stigle do zamrzivaca :)Hvala jos jednom!!!

      ОдговориИзбриши
      Одговори
      1. Nije me bilo par dana pa kasnim sa odgovorom. Baš mi je drago da ti se sviđaju. Ukus zavisi od vrste sira koji se koristi. Ja ga ne bi izostavila iz testa ali bi ga dodala i kao fil, iako je to više posla. Ima na blogu i recept za Lanine piroške one su takođe boli glava.

        http://foodforthought-jelena.blogspot.com/2010/10/piroske-mignonne.html

        Избриши
    36. Na "šalteru" restorana "Zagreb" (Ruski car)...pa se dobro zamastiš :)

      ОдговориИзбриши
      Одговори
      1. :)) Sećam se tog izloga kao da ga gledam! Sad imamo fast food na svakom koraku a te piroške su bile najbolji fast food svih vremena grada Beograda! I onda se neko našao pametan i ukinuo to sve!

        Избриши
    37. Extra izgledaju,odmah cu probati recept!
      pozdrav

      ОдговориИзбриши
      Одговори
      1. Hvala Neno. nemoj da te buni što ti se komentar odmah ne objavljuje. Koemntari na psotove starije od 14 dana moraju da prođu moje odobrenje jer tako stiže spam uglavnom preko komentara na starije postove a na ovim novim postovima komentar s odmah lepi. Nadam se da ih već večerate. Samo ih lepo isprži da ne ostanu žive u sredini. Rihtranje vatre i šporeta, odmicanje primicanje ako nekad struja poludi kao što ume u Bgd.

        Избриши
    38. jjooj samo kada se setim tih predivnih piroski onako vrelih i ukusnih,i taj sladoled kod balkana,Pa to je sramota da takvih stvari vise nema,To su bili zalogaji koje su Pravi Beogradjani obozavali,tuga me uhvati kad tako nesto cujem
      Vracajte ih nazad daj da pisemo peticiju da se vrate

      ОдговориИзбриши
    39. zaboravih jeco hvala na secanje i ovaj tvoj post,bas si me rasplakala ali onako od srece

      ОдговориИзбриши
      Одговори
      1. E Jasmina, ne znam da li si primetila ali ni Ruskog Cara više nema. Logično da u zemlji Srbiji na mesto najlepše poslastičarnice i lokacije nikne italijanski restoran brze hrane. Pitam se daa li bi se to moglo desiti u centru Rima ili Beča, npr. da Sacher iznajmi svoj prostor srpskom restoranu ili italijanskom.

        Избриши
    40. Nama je mama donosila barem jednom nedeljno kada se vraćala sa posla, naj bolje piroške ... da li neko zna gde mogu da se nadju u Beogradu sada, tj. da li ih iko pravi?

      ОдговориИзбриши
      Одговори
      1. Aleksandre ja mislim da ih niko ne pravi po toj tehnologiji i to receptu. Čak i mekike one stare kalsične ne možeš d anađeš u Bgd. Ako naletiš na onu skalameriju što se vrti i izbacuje piroške, javi. Možda da se pita neko tamo u restoranu na početku Ade šta se sa njima desilo, jer su se i tamo prodavale.

        Избриши
    41. Анониман25. март 2013. 11:27

      Draga Jelena,svi tvoji recepti su odlični a tvoj blog mi je jedan od omiljenih.Ove mekike me vraćaju u detinjstvo tako da ću ovaj recept sigurno probati.Može li recept za palačinke?
      Hvala

      ОдговориИзбриши
      Одговори
      1. Hvala puno na poseti. Recept za palačinke nemam na blogu iako sam ih pravila milion puta, ali nikada nisam merila precizno, a sve što objavim mora biti precizno. Ako ukucaš u kućicu SEARCH palačink, na mom blogu pa klikneš gore ispod imena bloga na SJAJNI BLOGOVI pojaviće se recepti sa palačinkama sa drugih blogova pa će ti se sigurno neki dopasti.

        Избриши
    42. Анониман29. март 2014. 12:36

      Piroske, male virsle u zemicki, lenja pita , prava pljeskavica...mekike..vracaju mi prelepe uspomene. Steta sto zamenismo sve te nase specijalitete za losu kopiju tudjih. Studirala sam u Beogradu i svega toga je bilo na svakom koraku, a sada? Sada virsle nemaju ukusa, pizze nemaju ni priblizno ukus pravih italijanskih pizza, a giros nema ni g od pravog grckog girosa...Izgubili smo ono sto je bilo dobro za nesto sto ne vredi nista...

      ОдговориИзбриши
      Одговори
      1. Vremenom će mnoge stvari doći na svoje mesto. Počeli su da proizvode prave hamburgere od pravog junećeg mesa u Bgd (Intergalactic dinner...) ali pljeskavice e to treba sačuvati.
        Imam u planu obilazak ovog lokala
        http://www.nemagreske.com/prava-pljeskavica/
        Mislim da je to prava stvar.

        Избриши
    43. Анониман16. март 2015. 07:07

      Večeras pravim ove tvoje, a kad se već prisećamo, najbliže ukusom danas su piroške kod Trpkovića, imaju radnje kod Dušanovačke pijace, u Nemanjinoj malo nizbrdo prema železničkoj i negde na Zvezdari, ne znam tačno gde.

      ОдговориИзбриши
    44. Draga Jelena, hvala na receptu. To su bile piroške u "ATINI", tako se zvao restoran pored hotela "MOSKVA". Imala sam sreću da sam živela u blizini i mnogo kilograma dobila zahvaljujući njima. Te "naše piroške su bile punjene sirom, mislim da su nešto kasnije punili i sa mesom, nisam sigurna, nikada ih nisam probala. Moraću da ih napravim svojoj deci i unucima, a pre svega sebi. Hvala još jednom na podsećanju

      ОдговориИзбриши
    45. Pa gde me seti na te piroške!!!? Neko je u komentaru spomenuo i pomfrit,mirisao je na puter...sada ni puter ne miriše na puter! U društvu imamo i anegdotu vezanu za te piroške. Drugarica nas je poslala po bider majer u robnoj kući na Terazijama,sutradan svadba sa podrazumevanim djakonijama...a mi se nabile na piroške,rastrošile pare i vratile se musave bez cveća! Jedva nam oprostila!

      ОдговориИзбриши
    46. Super su pravila sam mnogo puta..❤

      ОдговориИзбриши
    47. Draga jelena hvala na rezeptu,stvarno su super,primamljive,morala sa odmah da ih probam,fantastične su!

      ОдговориИзбриши