среда, 1. фебруар 2012.

LJUBAVNI NAPITAK ... SIRUP/SOK OD CVEKLE

Ja ne pravim domaće sokove, ne spremam zimnicu, ne meljem paradajz i ne spremam ajvar (uglavnom iz razloga što nemam to gde da držim) ali kad sam probala ovaj domaći sok od cvekle naprosto nisam mogla da odolim a da ga ne spremim u kućnoj radinosti.

Kome ne kažete šta pije, taj neće ni pogoditi šta je u čaši. Ovaj sok ima izuzetno neobičan ukus, tj. većina ljudi će pomisliti da se radi o soku od višnje ili nekoj voćnoj mešavini na bazi višnje. Retki su oni koji iz cuga pogode, a uglavnom su to oni koji su ga već degustirali. Očaravajući ukus koji zaista podseća na višnju ali uz  jednu izuzetno diskretnu duboku notu zemlje koja vam lebdni nad nepcima, onako kako samo cvekla može da da. Taj ukus ne dominira, već je jako blag i jedva se oseti. Ko jede salatu od cvekle zna o čemu pričam, ili vam se dopada i oduševljeni ste ili vam se ne dopada, nema trećeg.




Vreme pripreme je kratko, a postupak na nivou početnika u kuhinji, tako da ga svako može spremiti. Bez limuntusa, ako neko već ima zamerke na njega, ne valja. Ja ga lično držim u frižideru, ali na hladnom mestu se lepo može održati. Ne znam koliko dugo može stajati, jer smo mi naš već popili i razdelili kao divne male poklončiće. Eto ideje!




Nemojte očekivati da dobijete gust sirup nalik kupovnom. Ovde se dobije tečnost koja se razređuje. Od ove količine se dobije 1.6 litara sirupa od kojih se može napraviti oko 9 litara soka. Cena utrošenog materjala je 1.5 evra, što znači da vam litar domaćeg soka izađe oko 16 euro centi, pa vi vidite.

Zašto ljubavni u naslovu? Pa pogledajte mu samo boju. Nije li očaravajuće ljubavna?



DOMAĆI SIRUP OD CVEKLE

700g presne cvekle
1 litar vode
1kg kristal šećera
20g vanil šećera
20g limuntusa
levak, sito, flaše za 1600ml soka

Cveklu oljuštiti i izrendati na krupnom delu rendeta. Staviti je u litar vode pa kad počne da vri kuvati još 20 minuta. Skidati penu. Skloniti sa plotne i ostaviti je da stoji 10 minuta. Procediti kroz gusto sito ili gazu. Ako cedite kroz sito pritiskajte cveklu, npr. dnom šolje da iscedite do kraja sve sokove. U sok sada dodati kristal šećer i vanil šećer pa ponovo vratiti na ringlu i kuvati kratko samo da uzvri uz mešanje da se šećer otopi. Skloniti sa šporeta i dodati limuntus. Vreli sirup sipati u vruće flaše. Dobije se oko 1.6 litara sirupa.



HOME MADE BEET JUICE

700g fresh beets
1 liter of water
1kg crystal sugar
20g vanilla sugar
20g citric acid powder or granules* 

Peel the beets and shred them. Place them in the pan and cover with water. Cook in medium heat and when the water starts to boil cook for additional 20 minutes. Take of the foam that forms at the top with a spoon. When done take of the stove and leave for 10 minutes. Strain well pressing thorough the sieve to extract all of the juice. Place the strained juice in a pot and add in the crystal and vanilla sugar and return to the stove. Stir for couple of minutes on medium heat until the sugar dissolves. Take of the stove and add in the citric acid granules. Stir. While hot pour in the glass bottles that you have heated up in the oven at 100 degrees (without the top) for 20 or so minutes. Use your oven mitts. Close the lid let cool at room temperature and keep in the cool place or your fridge. This makes 1.6 liter of syrup and this can give you when dissolved with water up to 9 liters of home made juice.


*if you can not buy citric acid near you I found on the net that lemon juice can be used as a substitute. It says that juice of one lemon substitutes 1 teaspoon of citric acid, so according to that source you will need 4 lemons. Try and taste the juice, it should be acidic as any other juice when you taste it. Without it it is very bland because it needs a sour note.

62 коментара:

  1. Nisam čula za ovakav način pravljenja soka od cikle i baš si me zaintrigirala. Čim bude domaće cikle na pazaru- napravit ću ovaj tvoj sok. Inače obično svježu ciklu pomješam sa narančama, limunima i mrkvom ili jabukama pa je provučem kroz sokovnik da dobijem sok.
    Zapravo- kod mene se cikla jede u svim oblicima- sirova, pečena, kuhana, kisela - baš je volimo. :)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Julija, sigurno da je tvoja varijanta bez kuvanja i sa dodatkom šargarepe i jabuke zdravija. Kod nas sada ima divne cvekle i nije skupa oko 40 evro centi po kg.

      Избриши
  2. Ovo ću sigurno spremati. Verujem da je ukusan sok a pored toga cvekla je jako zdrava tako da je ovo odličan izbor za ove zimske dana da malo ojačamo imunitet.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tašo, ma sprema se sam od sebe, dok si rekla keks. Dete bi moglo da ga napravi. meni je ovo prvi sok u kućnoj radinosti.

      Избриши
  3. Bravo, Jeco, ovaj mi je recept bio potreban.
    Ovakav sok (sa dodatkom šargarepe) mi je poznanica poslala posle porođaja, kada mi je krvna slika otišla bestraga i doslovno me je na noge postavio. Nikako nisam uspevala da pronađem način pripreme, a evo ga sada preda mnom. Hvala mnogo! Zašto da ne - ljubavni napitak, kada je ljubav prema svom zdravlju u pitanju!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tanja, sigurno da je varijanta sa sokovnikom zdravija, ali ovo je mnogo bolja varijanta od gaziranih i kupovnih sokova. Negde sam čitala na netu da umesto limunske kiseline može da se doda limunov sok i to da jednu kašičicu menja 1 limun, što mu dođe na 20g limuntusa 4 limuna. Nemam pojma koliko bi se sa limunom održao i da li je ovo prekiselo. Za zdraviju varijantu možda da prvo probaš ovako pa kad vidiš koje je kiselosti da praviš sa limunovim sokom. Dete će biti oduševljeno kad pomeneš domaći sok :(

      Избриши
    2. Limuntus ili sitentički vitamin C nije ništa loše, on se samo brže resorbuje, odnosno razlaže se već u želucu a ne u tankom crevu što je bolje za organizam. Organizam ga uzme koliko može a ostatak ispiškimo i nema štete. Meni jedino smeta šećer jer sam dijabetičar ali kad budem našla steviju po pristupačnoj ceni i to ćemo rešiti a onda ću sigurno napraviti ovaj sok i onu tvoju starisku suvu pitu:-)))

      Избриши
  4. Joooooooj, kad se samo setim kako su me moji maltretirali sa tom cveklom kad sam bila mala! Morala sam da je pijem zbog krvi, nije da su me maltretirali jer su zli, nego su hteli najbolje za svoje dete, a ja i danas taj ukus zemlje imam u ustima svaki put kada vidim cveklu. Ove pasterizovane sad i mogu da istrpim, ali tad je mama pravila samo od sveže cvekle i to je bilo baš mučno... Još je mukica ubacivala svakakve povrćkice pored da ubiju ukus zemlje, al nije vredelo :) Ništa, ovako, ja ću ovaj sok da napravim pošto bih do kraja života trebala da pijem takve stvari zbog moje bolešljive krvi, i ako mi se svidi, lično ću da svojoj mami naredim da ti kupi poklon i pošalje na kućnu adresu :D Stvarno super izgleda, u svakom slučaju :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Potpuno te razumem ako imaš odbojnost jer su sećanja iz detinjstva i asocijacije jaoko bitne u našem uživanju u hrani. Treba puno muke da se to prevaziđe, ali pošto ti voliš sve ostalo onda ti neće manjkati ovo povrće u ishrani. Ako ti se dopadne ja ću biti srećna.

      Избриши
  5. Ja baš volim ciklu. Ovoću obavezno isprobati. Pretpostavljam da je limuntus limunska kiselina ili?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jeste Petra, ima ga i Dr.Oetker
      http://www.oetker.rs/oetker_srb/html/default/debi-784fnn.srb.html

      Избриши
  6. I love the bright red color!! almost resembles wine! My sister has been into juicing,,she says its a healthy way to get all your veggies in your daily diet. I'm intrigued by this recipe..I could have a glass right now!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Elisa, we love our preserved food here even though people are making it much less now. This is my first try at home made juice, but this one needs to be diluted with water.

      Избриши
  7. Ni ja nisam nikada ovo probala, ciklu sam jela sam kuhanu na salatu, a toliko e mogućnosti za pripremu-sram me bilo :) Ja generalno stvarno volim ovakve napitke. Boja mu je krasna, a o zdravlju da i ne pričam!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tamara, zdravija je salata naravno još i kad je sveže rendana, ali pored gaziranih sokova i onih samo ofarbanih ovo je super.

      Избриши
  8. Odličan i zdrav sok, pošto je pasterizovan može dugo da stoji bez brige, jedino kad ga drugi put pustiš da vri, i sipaš u flaše utrpaj ga sa nekim ćebetom i ostavi da se prirodno ohladi. Ja tako pravim kuvani paradajz i sve domaće sokove i stoje po dve-tri godine, ništa im ne fali. :)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jaco, mi smo ovaj razdelili i popili tako da nije stigao da se pokvari, a inače recept u originalu koji pravi suprugova mama je 3 puta veći. Ide 2kg cvekle, 3kg šećera i 3 litre vode pa dobiješ preko 5 litara sirupa. E to treba zamotati u ćebe.

      Избриши
  9. Fantastična ideja Jelena, sve pohvale! Ciku obožavam, zdrava je i ukusna, a ovaj receptće mi zasigurno poslužiti, moram probati tvoj sok!

    Pozdrav! :)

    ОдговориИзбриши
  10. Kad sam bila mala ciklu nikako nisam volila, a trebala sam ju jest za krv. S vremenom mi je mama ribala sirovu u salate i tako sam ju zavolila. Sok uvijek kupim u dm-a, onaj eko, rađen po receptu dr. Breuss-a. Nije mi uopće palo na pamet da bi se moga napravit, a još ako kažeš da je tako jednostavno (šta i je koliko vidim iz postupka), onda je ovo prava stvar za mene. Znaš da je doktor R. Breuss (koji je liječia ljude od raka) reka da nema ništa bolje od domaćeg čaja od kadulje i soka od cikle.
    Jelena, hvala ti na receptu :)
    I u pravu si, boja je baš ljubavna, a ovaj otisak usana daje cijelom ovom receptu poseban utisak :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Majo, cedi ti i dalje svežu cveklu jer je ona najzdravija a ovo spakuj u flašice, samo kako ti umeš i lepe mašnice pa arazdeli kao poklončiće.

      Избриши
  11. Ovo je prije svega jako jako zdravo popiti, odličan antioksidans, ali i prigodno, po naslovu jer znamo da će ubrzo dan zaljubljenih...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Baš tako Nado. Bilo bi zdravije popiti sveže ceđenu cveklu ali cveklu kao salatu jedem jako često pa je ovo sasvim ok. Bolje od kupovnog.

      Избриши
  12. Ideja je super a ukus moram da probam, ja pravim sok od cvekle limuna i šargarepe "vitaminsku bombu" sve presno i super je (recept je kod mene na blogu), ali ovo je originalno i moram da probam!!!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Vesna videla sam recept i ta presna bomba sigurno je vitaminski katapult za organizam. Moram sokovnik da nabavim pa ovakve stvari češće da pravim.

      Избриши
  13. Baš dobro u jeku zime ovako nešto, a i boja me privlači, vjerojatno u podsvjesti žudim za crvenim plodovima kojih ćemo se još načekati., pa će ovaj sirup odlično doći.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dunja, i čeznem za crvenim plodovima, ali kad pomislim na paprene cene tog voća i kako uvek ostanem željna dobrih jagoda onda mi se nešto ne mili taj period. Zimi se bar najedem pomorandži jer imaju cenu malo veću od jabuka kod nas. A o bananama da i ne pričam.

      Избриши
  14. Fantasticno izgleda prije svega, a vjerujem da je lijepo za piti. Odlicna ideja za one koji bi ponekad trebali piti sok od cikle, a ne rade to. Sve zajedno prekrasna ideja kao ljubavni napitak.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Gordana! Iz ljubavi i prema deci treba im ponuditi ovu varijantu umesto gaziranih sokov, ali prećutati sastojak.

      Избриши
  15. Lijepa boja, zdrav napitak - u jednoj rijeci fantasticno! Cveklu volim u svim oblicima i kombinacijama. Ovaj recept cu da iskoristim za moje decke, koji sokove piju u nemogucim kolicinama. Bas cu da im 'podvalim' ;-)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Baš tako Jasna, nemoj im reći dok ne provale sami, a sumnjam da će pogoditi.

      Избриши
  16. Oduševila si me sa ovim receptom za sok, prekrasan je, a i cijeli post je prekrasan! Mi obožavamo ciklu tako da moram ovo probati čim prije!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Nevena! Znam da kod vas stiže Dan zaljubljenih, kod nas Sv Trifun zaštitnik vinogradara, pa ova boja odgovara za oba praznika. Vaše slike me inspirišu da fotkam bolje i malo porazmislim o kompoziciji.

      Избриши
  17. Jednostavno, a djeluje tako dobro. Volimo ciklu, no nisam još čula za ovakav sirup od cikle. Baš bih trebala isprobati.

    ОдговориИзбриши
  18. Divan, jednostavan recept i što je isto tako važno jako zdrav. Mislim da će to super proći kod mojih klinaca (nadam se). Slikice su za 5, zbilja izgleda romantično.

    ОдговориИзбриши
  19. Oh, this looks delicious. I'm going to buy red beets tomorrow and make some. Your photos are beautiful, with those lips!

    ОдговориИзбриши
  20. cilklu jedem samo na saltu i to sa hrenom, ne mogu zamisliti kakvog okusa je ovaj sok ali vjerujem da je dobar, probat ću svakako jer me baš zainteresirao

    ОдговориИзбриши
  21. Jelena, pa ovo je predivno!!! Ukus, miris, boja... bas sve. Napravila sam sok kasno sinoc, tj. nocas, tako da je pokupio sve pohvale rano jutros, cak i pre nego sto sam ustala. Ja sam ga sad probala i odusevljena sam. Nakon nekoliko sati u frizideru dobio je i na gustini, tako da je sad bas kao sirup.
    Hvala na receptu!
    Sanja

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Sanja! Ne samo da je jedan od zdravijih sokova (da zanemarimo šećer) ali je i jeftin, a jako se brzo pravi. U flašice sipaj, stavi mašnice pa razdeli kao poklone.

      Избриши
  22. Prije 5min sam procitala recept i odma' rekla majki da ga spremi. Eto je sad u kuhinji,pravi sokic!
    Javljam kako je ispao. Hvala na ovako jednostavnom i jeftinom receptu! :)
    Samo,ako mozes ti ili neko ko zna,da mi kaze kako sprema sok od svjeze cvekle?
    Juce sam pravila tj.pokusala da dobijem sok,ali sam dobila sitno isjeckanu cveklu bez soka. Savjet:)?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Znači sok bi već trebao da je gotov. Čekam utiske, a za sok od sveže cvekle nema ti druge no da radiš sa sokovnikom. Drugačije ne može, ili da se renda ovako i samo cedi u gazi.

      Избриши
  23. Evo,sad se sjetih da nijesam javila utiske!
    Preeeelijep je! A kakoga jos imamo,jos je ljepsi sad,kad je odstojao.. Sad sam dosla i da prepisem originalni recept za vecu dozu ,i sjutra da ga pravim! :)))
    Hvala jos jednom!
    A ,znaci sa sokovnikom...e nemam ga..samo blender,pa ce
    to pricekati..
    E tako,a sad idem da citam ostale recepte :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja sam pomislima pošto te nema da vam se nije dopao, a i to je u redu, ne može svima da se dopadne, kad ono pun pogodak. Od svih kupovnih sokova ovo je odlična varijanta, naročito da prevariš goste koji ti ni u ludom besu ne bi pilii cveklu! To obožavam, kad im kažem tek kad se napiju da to nije sok od višnje!

      Избриши
  24. Ovaj sok nisam odavno spremala, pa sam bila prijatno iznenadjena kada videla vas recept. Probala sam ovaj put po vasem i rezultat je slican. U mom receptu se cvekla secka na kriske, sto je dosta brze od rendanja ali se stavlja i malo vise secera pa vise lici na sirup. Moja cerka ga obozava, tako da cemo ga praviti cesce. Hvala na podsecanju :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Kale. Ovaj recept retko ko sprema, a tako se lako pravi a i pride je i izuzetno ekonomičan.

      Избриши
  25. Draga Jelena,
    zanima me da li nekako iskoristite posle procedjenu cveklu ili je samo bacite? Da li je tako rendana pa kuvana dobra za salatu? Ja je kuvam celu pa rendam, ne znam da li je ukus bar slican, steta je baciti ostatak!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. La Leche, pošto uvek imam salatu od cvekle u frižideru od jeseni pa do kasnog proleća
      http://foodforthought-jelena.blogspot.com/2013/02/ukiseljena-cvekla.html
      Moram da priznam da ovu bacam. Ja istisnem iz nje skoro svu tečnost pa bude poprilično suva i to uglavnom radim sada kroz gazu p iskreno ne znam kakva bi bila u salati ali ne škodi da se proba i još bolje ako može da se iskoristi. Hvala na savetu.

      Избриши
  26. Ovaj sok je i vise nego odlican. Odusevljena sam! Svaka cast za recept. Podsjeca me na sok od grozdja, ni u snu ne bi pogodila da je od cvekle. Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala! Retko ko da bi pogodio. Ima nečeg malkice zemljnog u sebi ali taman toliko da može da povuče i na grožđe, u pravu ste.

      Избриши
  27. Recept je odlican. Ja sam sastavila 1 kg cvekle i dvije kisele jabuke. Stavila sam malo vise vode od litra oko 2 dcl,vise
    i secera malo manje od 1 kg, oko 900 gr. posto bas nisam ljubitelj nicega sto je puno slatko. Sok se uopste ne osjeti na cveklu. Hvala na receptu...

    ОдговориИзбриши
  28. Анониман9. март 2014. 22:51

    Jelena, napravila sam sok i, iako nisam ljubitelj slatkih pica (a obozavam slatka jela) jako mi se dopao. Smanjila sam secer na 700 gr, mislim da cu iducu put da stavim jos manje. Pomesan sa kiselom vodom sok je fenomenalan!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. E da sa kiselom vodom je super, i to sam zaboravila da napišem. Zavisi i od toga kakve su cveklice i koliko su one same po sebi slatke. Baš mi je drago da ti se dopada.

      Избриши
  29. Ja sam pravila ovaj sok ali deca mi nevole cveklu pa sam ddala arome od malina i pili su neznajuci da je to cvekla.probajte super je.










    ОдговориИзбриши
  30. Pravila sam ovaj sok s tim sto sam stavila duplo manju kolicinu secera, znaci pola kilograma i meni je tako taman. Inace, vrlo ukusan sok.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sezona cvekle je pred nama tako da je baš vreme da se ponovo napravi i u mojoj kuhinji. Kapiram da količina šećera može da se menja samo se onda i proizvoljno menja i količina vode sa kojom se razređuje i intenzitet ukusa cvekle. Probaću.

      Избриши
  31. Predivan sok. Spremala sam ga više puta. Samo sa 1/2 kg šećera.

    ОдговориИзбриши